Hoogtemeter oorzaak ramp
DEN HAAG - De vliegramp met de Boeing 737 van Turkish Airlines is mede veroorzaakt door een storing in een hoogtemeter. Het apparaat suggereerde dat het vliegtuig zich tijdens de nadering van Schiphol op een hoogte van min 8 voet bevond, in plaats van 1950 voet (bijna 700 meter) in werkelijkheid.
Dat maakte voorzitter prof. mr. Pieter van Vollenhoven van de onafhankelijke Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) in Den Haag bekend. Van Vollenhoven gaf woensdag in Perscentrum Nieuwspoort een toelichting op de voorlopige onderzoeksresultaten van de vliegramp.
Het toestel vloog tijdens de nadering van Schiphol op de automatische piloot, zoals gebruikelijk bij Turkish Airlines. Door de storing van de zogenaamde linker radiohoogtemeter werd de gashendel van het automatische systeem van het vliegtuig dichtgetrokken. „Het toestel is gaan reageren alsof het zich enkele meters boven de Polderbaan bevond”, aldus Van Vollenhoven.
Het toestel verminderde vaart en verloor uiteindelijk hoogte. Het vliegtuig kwam terecht in zijn minimale vliegsnelheid (overtreksituatie). Hierbij werden automatisch waarschuwingssignalen afgegeven, zoals het trillen van de stuurknuppel op een hoogte van 150 meter.
Een poging om de fout te herstellen en de motoren weer vol vermogen te geven, mislukte. „Voor het herstel van de vlucht was dit te laat”, aldus Van Vollenhoven. De staart van het toestel raakte vervolgens als eerste de grond, daarna het uitgeklapte landingsgestel. Bij de crash is het landingsgestel en de motoren afgebroken, zoals bedoeld volgens het ontwerp.
Uit de cockpitvoicerecorder blijkt dat de drie piloten het probleem van de hoogtemeter hebben gesignaleerd. Zij hebben het mankement echter niet als problematisch ervaren, zo blijkt uit de voicerecorder. Daarom hebben zij aanvankelijk ook niet gereageerd op de melding, aldus Van Vollenhoven. De rechter radiohoogtemeter vertoonde geen problemen.
Het onderzoek van Van Vollenhoven richt zich nu volledig op het functioneren van de hoogtemeters en de koppeling aan het automatische gashendelsysteem. Aan het toestel zijn geen mankementen geconstateerd. Ook zijn geen vogels in de motoren aangetroffen. Het wrak wordt deze week geborgen. Het openbaar ministerie heeft het vliegtuig in beslag genomen. Op een andere locatie wordt het onderzoek rond het wrak voortgezet.
Bij de ramp van vorige week woensdag waren negen levens te betreuren, onder wie vijf Turkse bemanningsleden en vier Amerikanen passagiers. Verder moesten 86 gewonden naar ziekenhuizen worden gebracht. Op dit moment zijn nog altijd 28 gewonden opgenomen. Een van hen verkeert nog in kritieke toestand.
Lees het hele artikel op www.refdag.nl.
Reacties (28)
hoihoi journalist | donderdag 5 maart 2009 - 21:56 | ![]() |
aantal posts:2992 | afschuwelijk!!!!!!!! |
margroet journalist | vrijdag 6 maart 2009 - 15:22 | ![]() |
aantal posts:2881 | ok.... t is best erg,, | |
B3VA is the best.. |
Klaartje redacteur | vrijdag 6 maart 2009 - 18:02 | ![]() |
aantal posts:261 | tis erg maar wel goed dat ze het nu wete. | |
I LOVE........... jaja!! |
Schildpad stagiair | zaterdag 7 maart 2009 - 12:20 | ![]() |
aantal posts:52 | egt niet fein hor ik zou het niet mee willen make |
Schildpad stagiair | zaterdag 7 maart 2009 - 12:20 | ![]() |
aantal posts:52 |
liendb
bezorger schreef op donderdag 5 maart 2009 - 19:13 egt heel erg k zou egt niet meer in een vliegtuig durven.
|
Esziee stagiair | maandag 9 maart 2009 - 07:44 | ![]() |
aantal posts:77 | Idd,, is echt super errugg.. lan
correspondent schreef op donderdag 5 maart 2009 - 15:29 vreselijk gelukkig hebben ze de fout gevonden
|