Mobiel film kijken in vissenkom
BARCELONA - Op de beurs voor mobiele telefonie in het Spaanse Barcelona liggen de toestellen deze week soms letterlijk op een presenteerblaadje. Wat opvalt: een nieuw mobieltje is vooral niet bedoeld om mee te bellen, al blijft dat natuurlijk nog altijd mogelijk.
Op de mobieltjesbeurs staan sociale netwerken als Hyves telkens op de voorgrond. Soms letterlijk, zoals bij de splinternieuwe Nokia N97. Dit apparaat komt pas aanstaande zomer op de markt, maar wordt nu al aan het publiek getoond.
Een woordvoerder van Nokia vraagt aan een van de omstanders wat hij het meest gebruikt op z’n mobieltje. ”Facebook”, zegt een jongen, terwijl hij z’n iPhone te voorschijn haalt. Facebook is de grote broer van Hyves, met zo’n 150 miljoen bezoekers per maand. Hij begint te tikken op het touchscreen van de iPhone. ”Neenee”, zegt de Nokia-man, terwijl hij de iPhone wegduwt: ”graag even met je handen los.” De jongen sputtert en gaat weer met z’n vingers naar het scherm van z’n Apple-mobieltje. Intussen komt de Nokia N97 tevoorschijn. Op het scherm staat meteen de Facebook-pagina. ”Kijk, direct klaar voor gebruik, ik hoef niet aan te melden, dit is gewoon mijn startpagina.”
De N97 is een sjiek, maar duur toestel dat waarschijnlijk rond de 700 euro gaat kosten. Door het scherm opzij te duwen, verschijnt een toetsenbord, dat vreemd genoeg maar uit drie rijen toetsen is opgebouwd. Het is best even wennen om daar een boodschap mee te tikken. De toetsjes zijn niet te klein, maar de spatiebalk zit op een vreemde plek, rechtsonder.
Die toetsen - dat blijft een lastige kwestie voor de mobieltjesmakers. Een compleet toetsenbord neemt veel ruimte in en een toetsenbord op een touchscreen werkt in de praktijk niet fijn, in elk geval niet snel. Blackberry, de fabrikant van vooral zakelijke toestellen, heeft een nieuwe truc bedacht: een touchscreen met ’gevoel’. De nieuwe Blackberry Storm 9500 kreeg in Barcelona een onderscheiding vanwege deze truc. Als je op het scherm drukt, voel je ook hetzelfde als bij een gewone toets. Bovendien komt er een blauwe gloed om je vinger, zodat je altijd weet dat je aan het indrukken bent. Om ruimte te sparen, heeft Blackberry twee letters op één toets gezet, maar door het apparaat te kantelen verschijnt er een ’normaal’ toetsenbord. Dat tikt inderdaad best snel, zeker in combinatie met woordherkenning.
Ook andere fabrikanten laten hun nieuwste toestellen zien. Ze vallen op doordat ze óf net weer wat gladder, groter en glimmender zijn, óf doordat de camera niet 5 maar 8 megapixelfoto’s maakt, óf door andere foefjes. Samsung heeft bijvoorbeeld een telefoon die lijkt op een mp3-speler en daar kennelijk ook vooral voor bedoeld is. Bij het afspelen van een muzieknummer verschijnt op het touchscreen een plaatje van een cd, maar je kunt die tijdens het spelen ’afremmen’ om het geluid te vervormen en te mixen.
De meest exclusieve speeltjes komen, opnieuw, uit Azië. Bij de stand van het grootste telefoonbedrijf van Japan, Docomo, geeft een van de dames een demonstratie die je thuis beter niet kunt nadoen. Ze pakt haar mobieltje, klapt ’m open, zet een filmpje aan en duwt het toestel in een soort vissenkom. Onder water speelt de film gewoon verder. Voorzichtig droogt ze het apparaat weer af. Wat het nut van zo’n waterdicht toestel is, weet ze niet te vertellen. Oh ja: ”Voor als het regent.”
Iets verderop in de stand lijkt het of een medewerker van Docomo z’n mobiel in tweeën breekt. In werkelijkheid bestaat het apparaat uit twee delen. De ene helft blijkt magnetisch te zijn. Hij plakt het schermpje tegen een metalen standaard, de andere helft werkt nu als afstandsbediening, en er verschijnt weer een film op het scherm. Met hetzelfde gemak plakt hij de twee delen op elkaar. Ze herkennen elkaar met behulp van Bluetooth.
Docomo verwacht dat videobellen in Japan snel een succes zal worden. Een van de apparaten heeft een draaibaar scherm waaronder een lens verpakt zit. De dame die ’m demonstreert kan het videobellen niet laten zien, omdat het netwerk in Barcelona niet actief is.
Nog futuristischer is de polstelefoon van Docomo. Het is een prototype, dus het is nog onzeker of het apparaat ooit in deze vorm op de markt zal komen.
Maar de Koreaanse fabrikant LG belooft wel binnenkort een polstelefoon te gaan verkopen. Hij ziet er sjiek uit en zal waarschijnlijk heel duur zijn, zegt Florian Dieudonne van LG. ”Je kunt er mee videobellen, want er zitten ook een camera en speakers in verpakt. Verder kun je er ook sms en mail mee ontvangen en versturen.” Het is een umts-telefoon, maar Florian geeft wel aan dat hij niet bedoeld is om mobiel te internetten, dat is niet praktisch aan je pols.
Als je op zo’n beurs rondloopt, vraag je je wel af wie hier allemaal op zit te wachten. De fabrikanten doen hun uiterste best om ieder ervan te overtuigen dat hun toestel een gat in de markt is. In Japan en Korea gaan deze ontwikkelingen het snelst. Docomo is bezig met een nieuwe techniek, LTE, die snellere verbindingen tussen telefoons mogelijk maakt, tot 250 megabit per seconde. Het versturen van een complete cd met data, ruim 700 megabyte, naar een mobieltje duurt dan maar een halve minuut. Met de huidige verbindingen (in Japan) is daar ongeveer een half uur voor nodig.
Toch kan ook Sakuro Fukumoto van Docomo niet precies vertellen wat je daar in de praktijk mee kunt doen. Hij noemt weer het voorbeeld van videobellen. Is dat nu al gangbaar in Japan? Fukumoto aarzelt. ”Ja, het is nog niet echt een succes. De kwaliteit van het beeld is nog te schokkerig.” Maar is dat de reden waarom mensen het niet willen gebruiken? Hij lacht. ”Misschien ook omdat mensen elkaar niet wíllen zien tijdens het bellen, omdat ze er niet verzorgd uitzien.” Maar helpt het dan dat de verbindingen sneller worden? Hij lacht opnieuw, want een echte Japanner zegt nooit nee. ”Ja, dat wordt niet beter. Dan zie je elkaar nog scherper…”