Sms’en wordt ouderwets
APELDOORN - Ik twitter, jij twittert, wij hebben getwittert. Mogelijk hét nieuwe werkwoord voor 2009, zeggen trendwatchers. Wat verandert er in de jongerencultuur?
Trends, rages, hypes. Die van 2008 zijn alweer bijna verdwenen. Mobiel internet, navigatie met mobieltje, designmobieltjes, gsm-touchscreens, tv op je telefoon. Trends blijven soms langer dan een jaar actueel, soms duren ze slechts een paar maanden. De jongerenonderzoeksbureaus Trendwolves en Youngworks bogen zich over de verwachte jongerentrends van 2009.
Nagels
Het schijnt dat meisjes in 2009 hun nagels gaan opsieren met allerlei kleuren, opplaksteentjes, stickers en dergelijke. Youngworks: „In tijden van recessie steken ook jongeren meer geld in kleine luxe.”
Netbook
De opkomst van Netbook, een minilaptop met een maximale prijs van zo’n 300 euro. Een voor jongeren wat beter betaalbare computer dus. Zo ben je altijd en overal bereikbaar.
Punk
Het merk Dr. Martens, gescheurde panty’s, snoeiharde muziek: de punkcultuur komt weer langzaam terug. Punk is een Engels woord voor tuig, schorem. Het is een groep met weerzin tegen de gevestigde orde, die graag met zo weinig mogelijk regels door het leven wil gaan.
Merken
Nu zijn winkels als H&M en Zara heel belangrijk voor jongeren. Dit jaar schijnt kleding van modeketens als Primark uit Ierland en het Japanse Uniqlo populair te worden.
Muziek
Muziek is en blijf heel belangrijk voor jongeren. Een cd kopen? Een album is voor veel jongeren niet meer dan een paar bij elkaar geraapte liedjes. Ze stellen zo’n album het liefst zelf samen met gedownloade liedjes en delen die via blogs met vrienden.
Twitteren
Jongeren gaan twitteren met hun mobieltje. Twitteren is Engels voor kwetteren. Via de website van Twitter kun je berichtjes insturen, die maar één sms-bericht lang mogen zijn. Daarvandaan gaan de berichtjes regelrecht naar al je vrienden die je in sociale netwerksites als Facebook of Netlog hebt zitten. Zo blijven je vrienden op de hoogte van alles wat jij doet. Voor twitteren heb je niet per se een computer nodig: je kunt de berichten ook via je mobiele telefoon versturen en openen. Kenners verwachten dat het de plek in gaat nemen van de sms.
iPod-battles
De iPod-battles worden populair in disco’s. Een groepje jongeren kruipt dan in een boksring met dj-tafel, en pluggen hun iPod in. Ze laten hun vijf mooiste nummers aan het publiek horen, dat vervolgens door middel van fluitconcerten en geroep een waardeoordeel geeft. Daarna komt een ander groepje jongeren aan de beurt. Het populairste groepje jongeren gaat door naar de volgende ronde. Uiteindelijk volgt een finale.
Lifestreaming
Netwerken, bloggen, internetten: het einde van de trend is nog lang niet in zicht. Jongeren tonen via tekst, foto, video en commentaren aan iedereen wat ze doen, waar ze zijn, wat ze denken, wat ze beleven, wat ze lezen, wat ze kopen, wat ze eten, wie ze ontmoeten. Jongeren bouwen op die manier aan een digitaal publiek archief van hun leven.
Hop, skip, jump
Jongeren studeren na het voortgezet onderwijs niet automatisch verder, maar lassen periodes in waarin ze werkervaring op doen of reizen. Ze switchen vaker van studie en onderbreken ook vaker hun studie. Hebben ze werk, dan wisselen ze sneller van werk.
(De)friending
Al die honderden vrienden op Hyves, al die MSN-contacten die je in het echte leven nauwelijks tegenkomt: jongeren zijn het zat. Defrienden is de nieuwe beweging. Minder zogenaamde vrienden, meer echte vrienden. Jongeren worden selectiever in hun keuze voor vrienden en connecties. Daarbij: het verschil tussen vrienden online (op MSN bijvoorbeeld) en vrienden offline (in het echte leven) vervaagt. Het wordt meer vanzelfsprekend dat onlinevrienden ook gewoon goede vrienden zijn.
Reacties (18)
j_ansje bezorger | maandag 12 januari 2009 - 21:14 | ![]() |
aantal posts:15 | ik vind het wel apart hor eerst is sms en super modern en nu s het ouderwets ik blijf toch wel sms'jes sturen hor |