Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Financieel probleemgedrag bij kinderen

    DEN HAAG (ANP) - Kinderen in groep 5 en 6 van de basisschool vertonen al de voortekenen van risicovol financieel gedrag. Vanaf de middelbare schooltijd vindt twee derde van de jongeren het moeilijk om met geld om te gaan.

    Dat blijkt uit een onderzoek, dat wetenschappelijk bureau ITS uit Nijmegen heeft uitgevoerd.

    Ruim de helft van de bijna vierduizend ondervraagde jongeren vindt dat hun ouders hen niet goed hebben opgevoed in geldzaken. Kinderen van ouders die streng zijn op het gebied van zak- en kleedgeld, kunnen beter met geld omgaan dan leeftijdgenootjes.

    Jongeren kunnen slecht met geld omgaan.

    Jongeren kunnen slecht met geld omgaan.

    Voor het eerst is financieel gedrag en inzicht bij jongeren tussen de 8 en 18 jaar onderzocht. Daarnaast is verband gelegd met de rol van ouders door 751 huishoudens te ondervragen. Gebleken is dat de rol van reclame en leeftijdgenoten belangrijker is dan die van de ouders zodra de kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan.

    Een derde van de jongeren heeft schulden en gokt om geld. Ze doen aankopen via internet en gaan veel uit. Bij jonge kinderen zijn al voortekenen van slecht financieel inzicht te zien: deze kinderen kunnen niet wachten om iets te kopen en schaffen zich regelmatig spullen aan zonder daar over na te denken, aldus de onderzoekers.

    Volgens de onderzoekers is onderwijs in financiėle aangelegenheden noodzakelijk. Er wordt aan een leerplan gewerkt, dat in 2009 op proef van start gaat binnen het vmbo. Ook komt er een geldspel beschikbaar via internet. Het Nibud zal adviezen en programma’s voor de financiėle opvoeding van ouders aanscherpen. Het onderzoek heeft uitgewezen dat goed financieel beheer door ouders het gedrag van hun kinderen flink stimuleert.

    Reacties (16)

    dordtenaar
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:83

     

    -xAK92x-
    correspondent schreef op vrijdag 31 oktober 2008 - 17:59

     

    ---visje---
    correspondent schreef op donderdag 30 oktober 2008 - 20:20

     

    Music68
    redacteur schreef op donderdag 30 oktober 2008 - 15:34

    Gewoon eerst laten wennen. Dat doe je door ze vanaf groep acht tien jaar lang met MONOPOLY geld op zak te laten lopen.

     

    Daarna geef je ze een PIN pasje.


    Pedagogisch en didactisch wilde je zeggen? Hm, zo leer ik het niet op mijn opleiding!

    ;-)

    Misschien eens kijken naar een andere opleiding? Dat is namelijk wel HET opvoedingsproces. Daarnaast is de didactiek heel duidelijk een aspect van de pedagogie.

    En wat geld betreft, dat verdien ik, ik ben daarover rentmeester, ik mag dat besteden naar eigen goeddunken. Dus trakteer ik, koop ik wat ik leuk vind en veraangenaam ik mijn leven aanzienlijk, daarnaast geef ik veel geld weg. Sorry, maar sparen is niet alleen ontzettend egoïstisch maar ook nog ongelofelijk zonde van je geld.


    Nee AK, met die laatste regel van je antwoord ben k het niet eens.

    Dat je zegt dat je rentmeester over je eigen geld bent, kan ik me wel in vinden.

    Maar van mensen die in hun jeugd niet sparen, heb ik vaak geen goede resutaten gezien. Het is een feit dat je straks in een periode van je leven komt die veel geld vraagt, en als je dat geld dan niet hebt, ga je gewoon onderuit.

    Je moet het beiden doen: én wat sparen, én wat uitgeven.

     

     

    «  1  2