Yord herfst logo
Home      Zoeken      

Reformatie of deformatie

We leven in een tijd waarin de Reformatie herdacht wordt. Het is goed Gods werken in het verleden niet te vergeten. Je kunt er soms moed uit krijgen voor het heden. Want is er in onze tijd ook geen grote nood in de kerken vanwege de doodsbeenderen overal? Lodenstein preekte in zijn tijd over het gezicht van de dorre doodsbeenderen toen hij zo uitzag naar een nieuwe of nadere reformatie. Hij besefte, samen met andere ”oude schrijvers” uit de zeventiende eeuw, de noodzaak van levendmaking en reformatie onder de mensen. In het Latijn werd het weergegeven met: „Ecclesia reformata semper reformanda est”, dat is: De gereformeerde kerk moet altijd weer gereformeerd worden.

Er is altijd verval in de kerk. Is er eens een opleving geweest door het wondere werk van de Heilige Geest, bij een tweede generatie zie je meestal weer verslapping en verwereldlijking. Het is een wonder als er dan later in de kerk weer een reformatiebeweging komt. In de kerkgeschiedenis kunnen we zulke bewegingen wel aanwijzen in verschillende landen. Het zijn vaak hoogtepunten in de kerkgeschiedenis.

Nu zijn er steeds pogingen van mensen die ook een ’reformatie’ tot stand willen brengen, maar waarbij je soms bang moet zijn dat het om een deformatie gaat. Ik heb al veel pogingen gezien die op een mislukking uitliepen. Hoe dat komt, lees je in de Bijbel. Gamaliël zegt: „Indien deze raad, of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden. Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken” (Hand. 5:38-39).

In een boek van de puritein Love (”De strijd tussen vlees en Geest”) vond ik een paar regels om te onderzoeken of iemand door de Heilige Geest gedreven wordt. Love zegt van mensen die voorgeven de Geest te hebben, maar Deze missen, dat zij allereerst trots en hoogmoedig zijn op de gaven van de Geest. Dit in tegenstelling tot Gods kinderen, die echt door de Heilige Geest gedreven worden. Zij zijn nederig, zoals Paulus daarover spreekt in 1 Kor. 12:2-4.

De Geest van Christus is de geest van zachtmoedigheid en nederigheid. In de tweede plaats zegt Love dat deze mensen zich gaan verheffen boven de ingestelde middelen van godsdienst en het predikambt gaan verachten. Dat leert de Heilige Geest niet. Die onderwijst middellijk en gebruikt de prediking van het Woord.

In de derde plaats zullen zij die de Geest niet hebben, meer roemen in openbaringen van toekomende dingen dan in de noodzaak om trouw hun plicht te doen. Ze worden bedrogen door satans bedriegerijen, aldus Love. Hij zegt dat de gave om toekomende dingen te voorzeggen niet meer in de kerk is, maar dat God het de duivel wel geeft te doen. Als voorbeeld noemt hij de verschijning van Samuël aan Saul.

Iedereen mag zichzelf wel onderzoeken: zijn we hoogmoedig of ootmoedig? Verachten we de middelen en vooral de prediking, of hebben we die juist hard nodig? Zoeken we in hoogmoedige eigenwijsheid voorspellingen te doen, of zoeken we onze plichten trouw te vervullen?

Echte reformatie is een werk van de Heilige Geest. Ze vindt plaats als er mensen tot waarachtige bekering komen. Dan doet het Woord Gods kracht met dezelfde boodschap die vroeger de harten verbrak en vernieuwde. Dan heeft de boodschap van God een wondere uitwerking, die voor ieder zichtbaar wordt, omdat ze heel je leven reformeert. Ken jij die reformatie?

Ds. C. J. Meeuse, Goes

Reacties (1)

schooltas
journalist
Quote bericht
aantal posts:1716

Ds, scherp is uw artikel maar ben van Harte mee eens Luther leeft voort in onzeharten ,een vaste burcht is onze God vandaag nog 2008., moeten we ons wel in stof en as laten bukken en verootmoedigen dat we enkel stof en as zijn.onder de preking te zijn voor Hem.................