Toestel Spanair geen brandende motor
MADRID - Het woensdag in Madrid verongelukte toestel van Spanair had geen brandende of ontploffende motor. De Spaanse luchtvaartorganisatie AENA heeft dat gezien op beeldopnames van de fatale start.
Zeker 153 van de 172 passagiers en bemanningsleden zijn bij dit drama om het leven gekomen.
Het vliegtuig lijkt op de beelden over onvoldoende motorvermogen te beschikken om op te stijgen en kwam slechts een paar meter van de grond, berichtte het Spaanse dagblad El País eerder vandaag. De beelden tonen geen brand of ontploffing in de motoren tijdens de start, terwijl men woensdag en donderdag dacht dat dit wél de oorzaak zou zijn .

Er was geen sprake van een brandende of ontploffende motor bij de start van het ramptoestel in Madrid, zeggen luchtvaartautoriteiten.
Het vliegtuig viel naar beneden en stuiterde op en schuurde over de baan. Daarna ontplofte het na een paar seconden terwijl het naast de startbaan terechtkwam.
De vuurzee kan zijn ontstoken door de vonken die afkwamen van het schuren van de romp van het toestel over het asfalt van de baan. De tanks van het vliegtuig zaten bij de start vol. Het onderzoek naar de oorzaak kan maanden duren.
Een luchtverkeersleider zei tegen El País dat een probleem in een van de motoren op zichzelf niet de oorzaak kan zijn geweest. Er moet meer dingen zijn misgegaan.
Eén van de zaken waar de onderzoekers zich op richten is de vraag waarom de piloot na het eerste vertrek besloot terug te keren naar de pier. Welk waarschuwingslampje bracht de piloot ertoe om op een later tijdstip te starten? Bij veel ongelukken met vliegtuigen leidt een technische storing tot een menselijke fout.
Een van de twee zwarte dozen is beschadigd. Deze doos registreert bijvoorbeeld de waarschuwingssignalen die de cockpit ontvangt. Verschillende onderzoekers denken volgens El País wel dat het vertraagde vertrek en het daaropvolgende ongeluk met elkaar te maken hebben. De motor die mogelijk het ongeluk veroorzaakte, was waarschijnlijk dezelfde die signalen toonde over het niet goed functionerende verwarmingssysteem.
Terug aan de pier verhielp een technicus in 40 minuten tijd een mankement aan een systeem door het gewoon uit te zetten. Het verwarmingssysteem is vooral bedoeld om op grote hoogten en in de winter bevriezingen in de motor te voorkomen. De technicus dacht waarschijnlijk dat het verwarmingssysteem in de zomer gewoon uit kon, vanwege de hoge temperaturen in Spanje. Volgens een luchtverkeersleider kan de fout aan het systeem geen oorzaak geweest zijn van de vliegramp.
Reacties (6)
margroet journalist | vrijdag 22 augustus 2008 - 17:58 | ![]() |
aantal posts:2881 | Heel erg!!!!!!!!!!!!!! | |
B3VA is the best.. |
lindaatje93 bezorger | vrijdag 22 augustus 2008 - 18:37 | ![]() |
aantal posts:20 | Super erg! Veel sterkte voor de nabestaanden! |
LydiaaidyL correspondent | vrijdag 22 augustus 2008 - 21:07 | ![]() |
aantal posts:150 | Wel moeilijk om achter een oorzaak te komen!
't is erg allemaal | |
AchterDeWolkenSchijntDeZon!! |
wil93 redacteur | zaterdag 23 augustus 2008 - 14:22 | ![]() |
aantal posts:448 | echt erg.... | |
www.zondervaderleven.web-log.nl |
hannedoor bezorger | zaterdag 23 augustus 2008 - 22:38 | ![]() |
aantal posts:35 | rottig dat die zwarte doos beschadigt is |