Stoom afblazen tijdens het nakijken
„De stoom kwam uit mijn oren.” Geschiedenisdocent C. D. van den Heuvel ergerde zich tijdens het nakijken van de examens. Niet aan wat zijn leerlingen opgeschreven hadden, maar aan het antwoordmodel dat hij moest aanhouden.
Dat model krijgen de leraren van het Cevo, de organisatie die de examenopgaven vaststelt. Van den Heuvel moest het werk van 38 leerlingen van het Ichthuscollege in Veenendaal naast dit model leggen. „Maar soms was ik het niet eens met de antwoorden die het Cevo wilde zien.”
Het werk van 38 leerlingen. Dat betekent: 38 keer vraag 1 nakijken. Dan vraag 2, enzovoorts. „Dat is heel intensief. Bij gesloten vragen is het duidelijk: het antwoord is goed of fout. Het geschiedenisexamen bestaat echter uit open vragen, dus je bent continu rechter: is het antwoord goed genoeg, of net niet?”
Op een groot wiskundepapier noteert Van den Heuvel de punten die hij de leerlingen geeft. „Bij één vraag kun je zien hoeveel ik gegumd heb. Dat was echt een worsteling: je moet het antwoordmodel aanhouden, maar je wilt ook de leerlingen de punten geven die ze verdienen. Meestal komt dat met elkaar overeen, maar bij deze vraag dus niet. Daar ergerde ik me zo aan dat mijn vrouw zei: Je kunt beter even iets anders gaan doen.”
Op het Ichthus is Van den Heuvel de enige docent die vwo-examenklassen geschiedenis geeft. „Bij de regionale examenbesprekingen komen leraren echter per vak bijeen en praten over het examen. Daar bleken de collega’s er net zo over te denken als ik: we rekenen bepaalde antwoorden goed, ook al komen die in het antwoordmodel zo niet voor.”
Het nakijken van 38 examens kost 20 à 25 uur. „Dat doe je naast je gewone werk, dus het zijn drukke weken.”
De stapel examens gaat vervolgens naar de tweede corrector, een leraar van een andere school. Als die het niet met de toegekende punten eens is, belt hij de eerste corrector op. Het Cevo stelt, aan de hand van de binnengekomen opmerkingen, vast hoe de punten omgerekend moeten worden tot een cijfer. „Voor de leraar is het even spannend als voor de leerling.”
Reacties (4)
Jensjuh bezorger | vrijdag 6 juni 2008 - 22:29 | ![]() |
aantal posts:19 | is mijn mentor!![]() |
margroet journalist | maandag 16 juni 2008 - 20:07 | ![]() |
aantal posts:2881 | hihi, k heb egt geen medelijden hoor!! de leerlingen moeten veel, veel., veel harder werken! | |
B3VA is the best.. |