Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Schoolboeken zonder letters

    Corlinde en Henriët lezen met hun vingertoppen

    Nergens slingeren tassen rond. Alles heeft een vaste plek. Over de vloer loopt een noppenbaan. Op de deuren staan naambordjes, in letters én braille. Welkom op het voortgezet onderwijs bij Bartiméus in Zeist, een instelling voor blinden en slechtzienden.

    Zonder naar het beeldscherm te kijken, typt Henriët de Weerd (13) haar gebruikersnaam en wachtwoord in om een computer op te starten. „Schrik niet, zo meteen zegt het spraakprogramma wat ik aanklik en typ. Meestal staat het volume nogal hard.”

    Henriët de Weerd (13) leest met haar vingers een wereldbol waarin de landen met braille zijn aangegeven.

    Henriët de Weerd (13) leest met haar vingers een wereldbol waarin de landen met braille zijn aangegeven.

    „Hoi komma enter enter/ ben jij zenuwachtig/ ik wel punt enter enter/ liefs Henriët”, leest een vrouwenstem even later voor. De scholiere duwt op de toets en het mailtje verdwijnt, richting de mailbox van haar vriendin Corlinde Verwijs (16).

    Beiden zitten op het voortgezet onderwijs (vmbo-tl) bij Bartiméus. Corlinde: „Ik ben hier sinds een jaar. Daarvoor zat ik op de Jacobus Fruytierscholengemeenschap in Uddel. M’n zicht is nog ongeveer 3 procent. Het ging daar niet meer omdat ik m’n laptop niet naar school wilde meenemen. Ik vond dat niet leuk. Daardoor duurde het te lang om alles te lezen en het huiswerk te maken.” Haar vriendin zit vanaf de kleuterschool bij Bartiméus. Henriët: „Ik ben helemaal blind.”

    Brownies
    In een van de lokalen ruikt het naar gebakken ui en tomaat. Henriët heeft er regelmatig les. „We krijgen koken. Het liefst maak ik brownies, van die kleine cakejes.” Corlinde: „Ik heb er vorig jaar les gehad. Omdat ik nu in de derde zit, krijg ik geen kookles meer. Jammer, dat vond ik het leukste vak.”

    CORLINDE

    CORLINDE

    Doel van de kookles is de scholieren voor te bereiden op de toekomst. Afdelingsleider J. Gelink: „De leerlingen leren hun eigen potje te koken.”

    In de ruimte is alles keurig opgeruimd. Nergens slingert bestek rond of liggen er tassen. Corlinde: „Dat is een van de grote verschillen met mijn vorige school. Hier is het netjes, waardoor ik niet zomaar kan struikelen over de spullen van een ander. En het is rustig.”

    Ander verschil is de omvang van de groepen. In een klas zitten maximaal tien leerlingen. Gelink: „Blinden en slechtzienden hebben gewoon de ruimte nodig.” In een lokaal waar maatschappijleer wordt gegeven zitten negen jongeren. Acht achter een computer, nummer negen voelt met z’n vingertoppen aan een balk aan z’n laptop, een brailleleesregel.

    Het gebruik van een leesregel is ideaal, zeggen de twee meiden. Henriët: „Alle schoolboeken staan op de computer. De leesregel zorgt ervoor dat ik ze kan lezen.” Corlinde gebruikt behalve de brailleregel een spraakfunctie en een vergroot beeldscherm. „Ik kan pas sinds een jaar braille lezen. Moeilijk is het niet. Ik vind het wel leuk omdat de meeste andere mensen het niet kunnen.” Lachend: „Een soort geheimtaal.” Henriët: „Soms als ik thuis ben, mail ik met een vriendin; ik schakel het beeldscherm uit en niemand kan meelezen.”

    Vos
    Elke doordeweekse dag zitten de scholieren van halfnegen tot halfvier op school. Henriët: „Ik word met een taxi gebracht en gehaald. Het eerste uur op maandag heb ik wiskunde. Brr. Vind ik niet echt leuk.” Corlinde: „Kijk, alle grafieken en figuren zitten in een apart boek, zodat we ze kunnen voelen.” Haar vingers gaan over een raster van bobbeltjes die uit de bladzijde komen. Bij enkele puntjes: „Dit betekent dat deze lijn de y-as is.” Haar vinger gaat naar rechts. „Nul, één, twee. En links is min één, min twee.” Gelink laat een ander wiskundeboek zien. Er staat letterlijk geen letter in. Alleen maar bobbeltjes. Bladzijde na bladzijde lijkt leeg.

    …blind typen…

    …blind typen…

    Biologie is voor Henriët het leukste vak, naast Engels. „Bij bio is het leren kennen van mens en dier het meest interessant. Dieren leren we kennen door eraan te voelen.” In een gang staat een rij opgezette dieren. Een vos laat z’n tanden zien. Enkele vogels staren voor zich uit. „Engels is leuk omdat ik in die taal met een tante van mij moet praten. Zij komt uit Polen.”

    Corlinde zit nog een jaar op deze school. „Dan examen. Daarna ga ik naar een middelbare opleiding van Bartiméus in Ermelo. Ik wil graag secretaresse worden.” Henriët: „Ik wil de vervolgstudie niet te gemakkelijk maken. Ik wil later iets met kleine kinderen doen of liedjes zingen. M’n grootste hobby is cd’s luisteren.”

    Op de scholen van de christelijke stichting Bartiméus zitten in totaal ruim 200 leerlingen. De leeftijd varieert van 4 tot 20 jaar. De meeste slechtziende of blinde jongeren die naar school gaan, volgen regulier onderwijs. Zij krijgen in vrijwel alle gevallen begeleiding van medewerkers van onder meer Bartiméus.

    De opzet van het onderwijs is volgens afdelingsleider J. Gelink zo gewoon mogelijk, met aanpassingen waar het moet. De scholieren die vmbo en havo volgen doen mee met het landelijke schriftelijk eindexamen.

    De opleiding duurt voor de leerlingen gemiddeld één jaar langer. Redenen daarvoor zijn dat het lezen voor blinden en slechtzienden meer tijd kost en dat er extra lessen worden gegeven in praktische vakken als verzorging, tuinieren en mobiliteit. Bij het laatste leren de kinderen van de basisschoolleeftijd zich veilig te gedragen in het verkeer. Op het voortgezet onderwijs is het vak vooral toegespitst op reizen met het openbaar vervoer.

    Reacties (15)

    sJakkO
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:369

    mooi, al die ontwikkelingen!!!
    ffmeeluhh
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:116

    mooi!! zo kunnen de blinden ook in braile leren!!
    jeeltje
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:27

    fijn dat dat allemaal kan.

    xyz
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:66

    wow, dat is wel knap!!
    anne-marie96
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:25

    Hey!

    egt mooi dat dat allemaal al kan!!

    kunnen hun ook mooi leren!!

    groetjes Anne-Marie

    TheFlyingDutchWoman
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:226

    Gaaf, dat hun ook gewoon naar school kunnen. EN gewoon net als ons een opleiding kunnen volgen!!
    tortelduifje
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:64

    hey Corlinde,

    wat leuk dat je in de krant en op Yord staat!

    liefs je vriendin Margaret

    Konijntje
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:7

    ik vind het heel fijn voor die kinderen

     

    Hog
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:81

    dit is egt geweldig hier zou ik ook wel willen werken
    Huppie
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:143

    stond ook in de krant

    echt fijn dat je braille kunt lrzen!!!

    maar je vingers moeten niet ruw worden!!!!

     

    hillegonda
    journalist
    Quote bericht
    aantal posts:1565

    egt gweldig, anders zou het heel lastig worden  voor blinde/slechtziende mensen........
     sgat ik hou van je voor altijd!!!
    munt
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:47

    mooi dat die mensen ook geholpen kunnen worden
    GwNgErTjE
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:191

    ben jij
    anne-marie96
    bezorger schreef op zaterdag 23 februari 2008 - 15:19

    Hey!

    egt mooi dat dat allemaal al kan!!

    kunnen hun ook mooi leren!!

    groetjes Anne-Marie


     een 1mer??
     doe wel en zie niet om!!
    jenette
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:39

    appart!!!

    best mooi hoe dat werkt

    Geraldientje
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:102

    fijn dat dat allemaal kan!wow!anders zouden blinde nix kunne! doei