Nooit meer eerste rang op Schiphol
SCHIPHOL - Halverwege de startbaan kijken naar voorbijrazende Boeings is er op Schiphol vanaf vandaag niet meer bij. De „mooiste spottersplek van Europa”, een parkeerplaats bij het voormalige dorp Rozenburg, gaat vandaag voor altijd dicht. Reden: de ontembare uitbreidingsdrang van de luchthaven. Magneet nam er een kijkje en sprak met vliegtuigspotter Ruben Hofs.
Hoevaak Ruben Hofs (19) bij de Kaagbaan heeft gestaan? Hij weet het niet meer precies. De vliegtuigspotter uit Almere komt vanaf zijn dertiende jaar regelmatig bij Schiphol. „Vooral de plek bij de Kaagbaan is erg mooi. Je kunt een groot deel van de luchthaven overzien. Bovendien starten of landen hier bijna altijd wel vliegtuigen. Je staat dan eerste rang, want meestal gaan ze precies voor de spottersplek de lucht in.”
Heel wat Nederlanders kennen vermoedelijk de plek bij de baan 06-24, zoals de Kaagbaan officieel heet. Gezinnen met kinderen, dagjesmensen, vliegtuigspotters: de parkeerplaats bood alle mogelijkheden voor een interessant dagje uit. Zo druk als het ’s zomers kon zijn, zo rustig was het woensdag. Geen honderden, maar slechts vier auto’s bevolken het terrein. De frietkar is verdwenen, evenals het hekwerk dat moest voorkomen dat bezoekers in de naastgelegen sloot belanden. De rust is niet alleen te verklaren uit het bewolkte weer: de spottersplek is ook nauwelijks meer te bereiken. Je moet over een smal weggetje dat normaal gesproken is afgesloten. De oorspronkelijke toegangsweg is al wat langer dicht.
Balen
Voor spotters, liefhebbers die liefst zo veel mogelijk vliegtuigen fotograferen, is de sluiting een flinke domper. Ruben Hofs baalt er in ieder geval flink van. „Dit is de mooiste spottersplek van Europa.”
Het meest bijzondere moment dat hij meemaakte was vlak bij de spottersplek, aan het einde van de Kaagbaan. „Ik fotografeerde startende vliegtuigen, toen er uit een van de toestellen een flinke steekvlam kwam.” De foto stond twee jaar geleden op de voorpagina van deze krant.
Hoewel de luchtaven een vervangende spottersplek liet aanleggen langs de Polderbaan, maakt dit volgens Hofs het ’verlies’ van de plek bij de Kaagbaan niet goed. „Het is gewoon een minder fraaie locatie.” Uit een kleine verkenningsronde blijkt dat te kloppen. Behalve dat het nieuwe terrein nog is afgesloten, is het uitzicht er ook minder. Landende vliegtuigen draaien al van de baan af, ruim voordat ze langs de spottersplaats komen. Bovendien ligt de Polderbaan op enkele kilometers afstand van Schiphol-Centrum. Daardoor is bijna niets te zien van het overige vliegverkeer.
Hofs kwam voor het eerst bij de Kaagbaan toen hij als vijfjarige een dagje uitging met zijn ouders. Toen de vonk echt oversloeg ging hij veel vaker. Zo ontdekte hij ook andere plekken waarvandaan startend en landend vliegverkeer is te bekijken. „Helaas zijn die niet allemaal goed toegankelijk. Bij de Polderbaan kon je niet zo lang geleden nog op een akker komen waar je prachtig stond. Helaas staat daar nu een hek voor.” Deze week ging Ruben nog eenmaal terug naar de Kaagbaan. Weemoed? „Ach, ik ben druk met werk en school, dus zo vaak kwam ik er tegenwoordig ook niet meer. Maar ik ga dit plekje wel missen.”
Overzicht van spottersplekken rond Schiphol: www.scramble.nl/airports/publish/eham.htm.
Er zijn nog geen reacties geplaatst.