Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    „Videoclips beïnvloeden denken over seksualiteit”

    UTRECHT - Jongeren die vaak naar videoclips op muziekzenders als MTV of TMF kijken, zijn seksueel actiever en leidt tot vrijere opvattingen over seks. Zowel opvattingen van jongens als van meisjes verandert door het kijken naar videoclips.

    Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut onder 600 jongeren.

    Niet alleen videoclips beïnvloeden het denken over seksualiteit negatief, maar ook internet als geheel. Jongeren die vaker op het wereldwijde web zitten, zijn seksueel actiever dan hun leeftijdsgenoten die minder regelmatig achter de computer kruipen.

    Jongens die regelmatig via de media schaars geklede actrices zien of met aantrekkelijke meisjes op profielsites contact hebben, fantaseren ook veel meer over mogelijke seksuele activiteiten en zien vrouwen vooral als lustobject. Ook vinden zij het normaler dat meisjes zich voor de webcam uitkleden of gedwongen kunnen worden tot seksuele handelingen.

    De denkbeelden van meisjes veranderen ook als ze graag kijken naar videoclips. Zij genieten dan vooral van popsterren die hun gespierde lijf tonen of filmhelden die stoer doen om een vrouw te verleiden. Daardoor worden de meisjes zelf seksueel actiever en worden hun opvattingen ruimer over welk seksueel gedrag toelaatbaar is. Gelovige jongeren vinden minder snel iets normaal, blijkt uit het onderzoek.

    Lees verder op refdag.nl.

    Reacties (14)

    Johnny
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:23

    Ik vind het een belachelijk onderzoek.

    En ik denk ook dat dat niet zo is

    het-doet-pijn-als-je-verkering-uitgaat
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:645

    wat gek ik denk dat het niet zo is
    Leetsje
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:175

    En óf dat zo is! Ik weet het wel zeker, wel eens 'échte' videoclips gezien?? En dan leven we in het 'nette' Nederland...!
    bunny
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:112

    Stel je voor dat je niets te doen hebt.

    Dat je je vreselijk verveeld.

    Wat doe je dan?

    Je organiseert zo'n onderzoek!

    wilcas
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:46

    ik vin het een apart raar onderzoek
    leen
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:635

    ik denk dat het wel zo is. ook van die opvattingen. Je zegt zoiets sneller as j die clipjes gzien heb denk
    hvjOuuww
    verslaggever
    Quote bericht
    aantal posts:1059

    tis wel so dat dar door er meeer van die beinvloed...wel goed ondersoek

     ....love....
    marianneduin
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:22

    het is volgens my wel waar denk ik

    ik vind het opzigh wel een goed onderzoek alleeen...

    misschien een beetjuh onzinnig

    ja ok het is verkeerd om sexueel te doen maarjah....

    de jongelui gaat er echt niet naar luisteren ofsoow dat zuh  het niet doen weet ik veel heb ik ook nix mee te maken...

    doei

    Groetjuss: Marianne van Duin

    sscboy
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:63

    willardbout

    ik vind het een belachelijk onderzoek

    sJakkO
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:369

    goed artikel
    om over na te denken
    dreexxx
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:28

    volgens mij is dit wel zo hoe meer je iets doet des te gewoner je iets gaat vinden

    jopieboy
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:25

    di gasten moeten eerst zelf dat filmpje hebben ge zien anderweten ze niet waar het over gaat.

    het steletje fiespeuken en dat noemen ze een onderzoek

    kaatjuh
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:58

    onzin
    jopieboy
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:25

    bunny
    stagiair schreef op woensdag 28 november 2007 - 15:50

    Stel je voor dat je niets te doen hebt.

    Dat je je vreselijk verveeld.

    Wat doe je dan?

    Je organiseert zo'n onderzoek!


    en er nog voor uitbetaald worden ook en nog op internet komen ook, da gaat bes makkeluk