Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    COLUMN MAX: Psssssssss

    In Zweden voeren milieumensen actie tegen de vervuilende stadsjeep, in Nederland zeker zo bekend als de P. C. Hoofttractor. Range Rover, Volvo XC90, VW Touareg, BMW X5, de rij is veel langer. Deze zogeheten sports utility vehicles zijn tegenwoordig ook volop verkrijgbaar in de Kiaklasse en uit de Hyundaistal. In de VS zijn de SUV’s nog een paar slagen groter: maatje Porsche Cayenne geldt als instappertje en de Mercedes M is het minimum voor elke kleuterjuf-met-eigen-kind. Hoe kom je anders op het consultatiebureau?

    Ik heb nogal een dubbele verhouding met die giganten. Aan de ene kant ben ik liefhebber genoeg om te genieten van de soms aardige en stoere vorm of van de gelikte techniek, aan de andere kant erger ik me mateloos als de weg vol zit met megalomane modellen die je om de haverklap het zicht benemen door hun enorme achterste waar je niet langs of overheen kunt kijken.

    Het valt me trouwens op dat het formaat van de bestuurder (m/v) vaak omgekeerd evenredig is met de omvang van de brandstofslurper. Minivrouwtjes met grote zonnebrillen zitten veilig opgeborgen achter enorme koeienvangers. Je kunt maar beter voorbereid zijn op al die kuddes elanden en everzwijnen die de dorpsstraat oversteken net als jij je kindje bij school afzet. Dat zo’n bak dan 1 op 6 rijdt, dat zij dan zo.

    In Stockholm zijn ze het beu. Anna (29) doet mee aan de actie omdat haar kinderen „frisse lucht moeten kunnen inademen, ook al wonen ze in een stad.” De ”indianen van de asfaltjungle” protesteren nu nog vreedzaam. Ze roepen „iedereen die de planeet wil redden” ertoe op banden te laten leeglopen. Nee, niet leksteken. „Het heerlijke psssssssss-geluid is genoeg.” Busjes van gehandicapten en werklui dienen met rust te worden gelaten, zeggen ze op hun website. Al menig Jeepbestuurder keek zeer sip toen hij z’n bezit op vier platte banden aantrof.

    Wat verbruik en uitstoot betreft pleit er natuurlijk weinig voor die -excusez le mot- asobakken. En helemaal niets meer wanneer de analyses van de wereldenergievoorziening tot je doordringen. Op dit moment bezitten 20 op de 1000 Chinezen een auto, tegen 600 op de 1000 onder Europeanen. De uitstoot van CO2 -het gas dat verantwoordelijk wordt gehouden voor de opwarming van de aarde- neemt tot 2030 met bijna 60 procent toe. Dat leidt, zegt het Internationale Energie Agentschap, tot een gemiddelde stijging van de temperatuur van 6 graden. Van zulke cijfers krijg je het warm.

    Onderwijl tref je ook mensen die hun eigen plan trekken en die zich niet in de hoek van de doemdenkers laten drukken. Prof. ir. Klaas van Egmond bijvoorbeeld, bekend als directeur van het Natuur- en Milieu Planbureau. In de Volkskrantrubriek ”Hoe groen is…” vertelt hij monter dat hij zich al vijftien jaar voortbeweegt in een Fiat Panda. Prachtig, zeker als je bedenkt dat Klaas flink wat langer is dan zijn gemiddelde volksgenoot. „Als iedereen in Nederland een auto koopt die net een maatje kleiner is, zou dat al een flinke stap voorwaarts zijn voor het milieu. Dat hoeft echt niet meteen een Panda te zijn, maar een maat kleiner kan best.”

    Ik heb makkelijk praten, want ik rijd al 1 op 20. Maar om Klaas te parafraseren: wat kan erop tegen zijn om bij je volgende auto uitstoot en verbruik tot breekpunt te verheffen? Bijkomend voordeel: je blijft gevrijwaard van het psssssssss-geluid.

    Reacties (4)

    Maya
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:319

    Oke, Als ze denken dat het nodig is om dat zo te doen dan moet dat maar.
     Doe gewoon zoals je bent!
    hoihoi
    journalist
    Quote bericht
    aantal posts:2992

    tja, kvint ok altijd maar onzin, van die dure dikke patserige auto's!!!

    kheb dn liever een klein leuk dingetje...!!!

    hvjallemaal
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:323

    k kryg 45/km karretje! klein genoeg??
     kheb zin in zomervakantie!!!!!
    hvjOuuww
    verslaggever
    Quote bericht
    aantal posts:1059

    son klein bakkie is soms ook heel leuk...!!
     ....love....