COLUMN MAX: Roest
Je hebt treurnis en treurnis. En een aparte categorie gróte treurnis. In dat laatste vakje passen de twee megaspoorlijnen die, hoewel al maanden klaar, nagenoeg werkloos liggen te roesten. En die dat, zoals het zich nu laat aanzien, nog lange tijd zullen doen.
Voor de Betuwelijn voelt het nóg gekker dan bij de HSL-Zuid. Want het goederenspoor werd half juni geopend met vaandels en trompetten en een krachtige handeling van niemand minder dan koningin Beatrix. Die zal zich inmiddels ook wel eens onder haar hoed krabben: „Ik weet toch bijna zeker dat ik die lijn heb geopend, maar ik zie helemaal niets langskomen.” Oké, de sporen lopen niet langs Noordeinde of Huis ten Bosch, maar Hare Majesteit heeft overal in het land ogen en oren.
Op de HSL-Zuidinvitatie moet ze voorlopig maar even ”nee” zeggen, al valt die envelop misschien nog wel voor eind dit jaar op haar Haagse mat. Want twee opengestelde lijnen vol roest waartussen alleen maar onkruid groeit -spreekwoordelijk dan- is echt te veel van het kwade.
Begrijp me goed: ik ben groot voorstander van die twee hippe stukken spoor: eentje noord-zuid, het andere oost-west. Tegenstanders mogen erop wijzen dat de techniek van staal op staal antiek is, voorlopig zien we in veel beschaafde landen om ons heen dat snelle spoorverbindingen wel degelijk in een behoefte voorzien. Wie regelmatig urenlang voortsukkelt of stilstaat in massieve files die ook nog grotendeels uit vrachtverkeer bestaan, gaat vanzelf naar spoorrails verlangen.
Nee, we doen al die discussies over nut en noodzaak niet over, alsjeblieft niet. De feiten liggen er, in zwaar beton gegoten. Die lijnen moeten meteen, nú, direct worden volgepropt, volgestouwd, volgedwóngen met goederen- en hogesnelheidstreinen. Ik heb me laten vertellen dat in de trucksector 6000 vacatures openstaan. Als we nu eens zestig treinen volpoten met honderd zeecontainers: ziet dat probleem er ook meteen een stuk lichter uit. Ja, laten we nou gewoon even versimpelen. Ik snap heus wel dat niet álle vrachtwagens parallel aan de Betuwelijn op de A15 rijden. Maar toch.
Het is een treurige opeenvolging van berichten. Locomotieven niet klaar, treinstellen te laat, beveiliging niet up-to-date of juist te véél bij de tijd, veiligheidsvoorzieningen te mager naar Nederlandse maatstaven. Wat de Betuweroute betreft ligt trouwens het grootste obstakel voor de lange termijn waarschijnlijk aan de andere kant van de grens bij Zevenaar.
Want zoals sombermans voor de bouw al beweerde: tussen Arnhem en Duisburg loopt een spoorlijn met overgangen waarvan de bomen hier en daar nog met de hand worden dichtgedraaid. De luitjes in Emmerich zouden, als de beoogde hoeveelheid goederentreinen nu al over de lijn kwam, ongeveer de hele dag voor dichte bomen staan. Het nieuwe derde spoor -speciaal voor goederen en zonder gelijkvloerse kruisingen- kan in 2013 klaar zijn, maar dat is niet waarschijnlijk.
De gezellige Limburgse tongval van verkeersminister Eurlings -als hij het zoveelste setje Kamervragen over de lijnen beantwoordt- vergoedt wel iets, maar niet veel. Akelig voor hem, al dit gedoe, want hij erfde deze hoofdpijndossiers ook maar van zijn vele voorgangsters.
Je hebt treurnis en treurnis. En een aparte categorie gróte treurnis. Camiel, veel sterkte ermee. Je zult het nog heel hard nodig hebben!
MAX
Reacties (4)
Marilou redacteur | maandag 22 oktober 2007 - 11:22 | ![]() |
aantal posts:531 | Ik vindt jullie colummen altijd heel grappig! xxx my |
Haaitje3 stagiair | maandag 22 oktober 2007 - 15:10 | ![]() |
aantal posts:54 | Tsja... ![]() |
vakantie-is-cool verslaggever | maandag 22 oktober 2007 - 17:55 | ![]() |
aantal posts:981 | hha |
giechelmeid12 journalist | dinsdag 23 oktober 2007 - 11:30 | ![]() |
aantal posts:1565 | hihahiha![]() | |
sgat ik hou van je voor altijd!!! |