Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Architect in je eigen school

    Drie kale palen met daartussen een tafeltennistafel. Dat was het centrum van de hal in het Driestar College in Lekkerkerk. Nu is er een kleurige zithoek met banken, tapijt en lantaarns. Ontworpen door de leerlingen zelf. „Dit is er een voorbeeld van hoe je het vak cultureel kunstzinnige vorming (ckv) zinnig kunt invullen.”

    Vanuit het provinciebestuur van Zuid-Holland wordt de culturele vorming op scholen bevorderd door de Stichting Kunstgebouw. Die betrok de Krimpenerwaard bij het project ”Veranderde ruimte”: leerlingen laten ervaren dat veranderingen in een kamer of zaal voor veranderingen in gevoelens en gedrag zorgen. Leerlingen ontwerpen een nieuwe inrichting voor een van de ruimten in de school. Het provinciebestuur verstrekt 2000 euro per school om het winnende plan daadwerkelijk uit te voeren.

    Ontmoetingsruimte
    Op de Lekkerkerkse vestiging van het Driestar College deden drie vmbo-3-klassen aan het project mee, in totaal 75 leerlingen. In een tiental lessen kregen ze de nodige theoretische vorming en bouwden ze een maquette. „Tijdens die lessen bedachten de leerlingen een ontwerp voor een kamer bij hen thuis”, zeggen de docenten. „ Ze kregen ook een aantal foto’s van lege ruimten voorgelegd met de opdracht: Bedenk een invulling.”

    De driestarianen gingen hun school door, met in hun achterhoofd de vraag: wat is er saai, wat kan er anders? Vervolgens kozen ze elk een ruimte waarvoor ze een andere inrichting wilden ontwerpen. De klaslokalen bleven daarbij buiten beeld. In groepjes van twee of drie maakten de scholieren een maquette. Die werden in de aula tentoongesteld. Sommige leerlingen kozen voor een tuinontwerp. Veel aspirant-architecten wilden echter de hal veranderen. „Blijkbaar was er behoefte aan om hier een gezellige ontmoetingsruimte van te maken. Ze vonden het er blijkbaar maar leeg en saai”, zegt De Jongste.

    Zithoek
    De tweede en derde klassen en de docenten kenden de verschillende ontwerpen punten toe. Het ontwerp van Marinka den Ouden en Hannie de Groot uit Nieuw-Lekkerland bleek de winnaar. Het was de enige maquette die voor het centrale deel van de hal ontworpen was. Daar stond een tafeltennistafel, die vaak als zitbank werd gebruikt, bij gebrek aan andere zitjes.

    De ontwerpers van de nieuwe zithoek bij de maquette.

    De ontwerpers van de nieuwe zithoek bij de maquette.

    „Het had geen sfeer”, zeggen de beide architectes. „Tussen de palen hebben we nu banken geplaatst, op het linoleum is vloerbedekking aangebracht, het plafond is verlaagd en we wilden lantaarns van verschillende kleuren ophangen.”

    Havo-3 ontwierp de lampen. De subsidie van de provincie bleek niet toereikend, daarom stak de school ook nog eens 3500 euro in de uitvoering.

    De zithoek is wel een beetje anders geworden dan het oorspronkelijke ontwerp. „Er zijn tafels gemaakt van geelgeverfde boomstammen, maar die zijn te groot. Het wordt veel te vol, dus we hebben ze weggehaald. De school wilde ook aan de buitenkant van de zithoek banken. En in plaats van linoleum liggen er nu tapijttegels. De blikvanger aan een van de palen is er ook niet gekomen. Je ziet het al voor je: druipend van de halfvolle bekertjes die erin gemikt worden.”

    In figuurlijke zin is de zithoek al blikvanger genoeg. Komende dinsdag wordt hij ingepakt in papier. Als de twee ontwerpsters samen met de wethouder van cultuur het papier kapot wandelen, is de zithoek officieel in gebruik genomen.

    Lees het hele artikel op www.refdag.nl

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.