Verbaal met elkaar op de vuist
Scholieren bestrijden bij debat tegenstander met argumenten
APELDOORN - Bam. Bam. Bam. Een lessenaar in het pand van de Erdee Media Groep in Apeldoorn heeft het zwaar. Vwo-6-scholiere Kirsten van het Calvijn College benadrukt haar woorden met gebalde vuist. „Een maatschappelijke stage voor refojongeren is gewénst, gewénst gewénst.”
Het gaat er hard aan toe in de zaal van de Erdee Media Groep tijdens de finale van een debatwedstrijd van vier reformatorische scholen. Teams van het Calvijn College, de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap, het Wartburg College en de Pieter Zandt Scholengemeenschap bonden woensdag de strijd met elkaar aan. In twee soorten debatten: Het Lagerhuismodel en de Nederlandse versie. Bij de eerste zetten de partijen hun punt uiteen en wordt erover gediscussieerd. Bij de laatste zijn de teamspelers allen één keer aan het woord en mag er niet worden gediscussieerd, maar mag de tegenpartij wel vragen stellen.
Kirsten en haar twee teamgenoten verdedigen tegenover drie scholieren van het Wartburg College de stelling dat een maatschappelijk stage voor refojongeren gewenst is. Argumenten vliegen over en weer. „Het is discriminatie van refojongeren om hen een maatschappelijke stage te laten lopen. Alsof ze achterlijk zijn.” Een Calvijn-leerlinge: „Discriminatie? Helemaal niet. Een stage is hard nodig. Kijk maar naar het onderzoek van Refl!ts, 55 procent van de refojeugd is racistisch. Vijfenvijftig procent! Het is hoog tijd om daar wat aan te doen.”
Jacob slaat terug. „Jullie willen jongeren een stage verplichten terwijl ze daar helemaal geen zin in hebben. Uit eigen ervaring weet ik dat zoiets niet werkt.” Kirsten springt overeind, de linkerhand op haar hoofd, de rechterhand gestrekt, als teken dat ze een opmerking wil maken. Jacob knikt: „Zeg het maar.” Kirsten: „U zegt verplichten, maar wij hadden het over gewénst. Ik weet niet of u dat gehoord heeft?” Jacob gaat onverstoorbaar verder. „Behalve een verplichting is de stage onuitvoerbaar, wat kan een jongere in bijvoorbeeld een verpleeghuis doen? Bejaarden wassen?” De toeschouwers applaudisseren.
Beide teams hebben zich goed voorbereid op het debat. De twee heren van het Wartburgteam zitten zelfs gekleed in een overhemd en jasje. Zonder stropdas. Jacob: „We hebben een pak aangetrokken omdat we het ook wel lollig vinden.” Ruben lacht: „Misschien maakt het nog ietsje indruk op de jury.”
Voor geen van de leerlingen die vandaag meedoen is het de eerste keer dat ze debatteren. Calvijnscholier Kees: „Sinds een halfjaar hebben wij een debatclub op onze school. Wekelijks komen we bij elkaar om te oefenen.”
Ook Mark en Henrike, allebei van de Fruytier, discussiëren op school met hun club regelmatig over een stelling. Mark: „Het is gewoon leuk om argumenten uit de wisselen. Om te proberen de ander te overtuigen met goede redenen.” Henrike: „En je wilt ook gewoon winnen als team.”
Om te winnen is veel parate kennis nodig volgens Karin van de Pieter Zandt: „Van tevoren weet je niet waarover je moet discussiëren en of je voor of tegen bent.” Een teamgenoot: „En dat kan knap lastig zijn. Ik moest verdedigen dat het leger van de VS in Irak moest blijven, terwijl ik het daar juist niet mee eens ben.”
Het team van het Calvijn College heeft van de spanning tussen een eigen mening en de stelling tijdens de finale geen last. Nog één keer doet Kirsten aan het slot van haar betoog een emotionele oproep. „Juist christenen moeten een zoutend zout en een lichtend licht zijn. Zij moeten hun licht niet onder de korenmaat zetten. Ze moeten de maatschappij in.”
De jury, bestaande uit onder anderen journalisten van deze krant, vertrekt om een oordeel te vellen. Gespannen gezichten bij de Wartburgscholieren. Diecke: „Het Calvijn College was goed.” Jacob: „Ach, ik zie dit als een extra oefening voor het Nederlands kampioenschap.”
Enkele minuten later komt de jury binnen. De zaal joelt, fluit, lacht en applaudisseert als blijkt dat de drie meiden van het Calvijn College hebben gewonnen. De drie gaan naar huis met een waardebon, net als een ander team van het Calvijn College. De school eindigt als eerste in beide klassen, het Lagerhuismodel en de Nederlandse versie. Calvijnscholier Kees: „En dat terwijl we voor het eerst meedoen aan een wedstrijd buiten school.”
Klik hier om filmpje 1 en filmpje 2 te bekijken.
Er zijn nog geen reacties geplaatst.