Venijn zat in de staart
Een dwarsdoorsnede van de Grand Canyon. Vraag in het aardrijkskunde-examen: Waarom ontbreekt een bepaalde aardlaag? Antwoord: Omdat die daar gewoonweg nooit is afgezet.
Flauw, heel flauw vindt docent H. Zweistra die opgave. „Vwo’ers gaan zitten speuren naar een ingewikkeld antwoord, en dan blijkt dit het te zijn.”
Voor Zweistra is deze vraag een uitzondering in een examen dat verder goed in elkaar zat. „Het was redelijk te doen, en dat vonden de leerlingen ook. De eerste vraag was een leuke opwarmer. Het venijn zat echter in de staart: geologie was pittig.”
Hier en daar konden de scholieren hun eigen mening kwijt. „Zinvol, maar beroerd om na te kijken”, zegt Zweistra.
Actualiteiten genoeg in de examenstof: de aanleg van de Zuiderzeelijn, de groeiende samenwerking binnen de stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen, en het toenemende risico op een aardbeving in de Turkse miljoenenstad Istanbul.
„Bij zo’n opgave over de Zuiderzeelijn zijn de conflicterende belangen heel herkenbaar: mensen willen goede vervoersmogelijkheden, maar vragen ook dat de kwaliteit van hun leefomgeving niet achteruit gaat.”
Binnen de stedendriehoek worden afspraken gemaakt over de woningbouw en de ruimtelijke inrichting. Dat de steden in twee verschillende provincies liggen, is daarbij een probleem. „Daar gingen de examenmakers op in”, zegt de docent van het Ichthus College. „De leerlingen waren er niet ongelukkig mee, merkte ik aan de reacties na afloop.”
De lessen over ijstijden en miljoenen jaren krijgen een principiële invalshoek. „We gaan ervan uit dat de leerlingen moeten weten wat een groot deel van de bevolking gelooft: kennis is nodig om iets te kunnen weerleggen. Vaste prik is echter dat de Stichting Creaton een les komt geven waarin de evolutietheorie wordt weerlegd. Dat leidt soms tot heel leuke discussies.”
Er zijn nog geen reacties geplaatst.