„Cockpit mooiste kantoor ter wereld”
Piloot in opleiding Hidde (23): Volgende week vlieg ik naar Wenen, alleen
„Het uitzicht is geweldig en ik werk met een vernuftig apparaat. Ik kan binnen dit beroep makkelijk mijn pensioen halen.” Wekelijks zit piloot in opleiding Hidde Nijland (23) uit Groningen achter de stuurknuppel. „Al van jongs af aan wilde ik dit doen.”
De KLM luidde deze week de noodklok. De vliegmaatschappij zoekt voor de komende jaren honderden extra verkeersvliegers om de groei te kunnen bijbenen. Een ernstig tekort dreigt, omdat ervaren piloten nauwelijks zijn te krijgen en de opleidingen te weinig afgestudeerde vliegers afleveren.
Hidde zou graag achter de stuurknuppel van een lijnvliegtuig kruipen. „Het liefst bij een low cost carrier zoals Ryanair. Daar maak je veel starts en landingen en heb je door de korte vluchten veel afwisseling.” Voordat het zo ver is moet Hidde, die in het laatste jaar van zijn tweejarige opleiding aan de Flightacademy in Eelde zit, zijn examen afleggen.
Bijna twee jaar geleden startte Hidde met de opleiding in Eelde. „Ik had de hotelschool gedaan en stond in dubio. Gaan werken of de opleiding tot piloot volgen? Dat laatste wilde ik al van jongs af aan. Vaak ging ik met mijn vader naar Schiphol, kijken naar vliegtuigen. Een oom van me is piloot en ook zijn verhalen werkten aanstekelijk.”
De opleidingskosten van meer dan 100.000 euro waren voor Hidde geen bezwaar. „De school heeft me geadviseerd over een lening. En het geld verdien ik terug als ik een baan heb. Daarover maak ik me geen zorgen. Het is begrijpelijk dat de opleiding zo veel kost. Ik vlieg veel en er moet vaak een instructeur mee.”
Solovlucht
Twee weken na de start van de opleiding ging Hidde voor het eerst de lucht in, met een instructeur. „We oefenden in de lessen vaardigheden zoals de procedures voor het vertrek, landen en starten.”
Bijzonder was Hiddes eerste solovlucht. „Ik vond het best spannend. Uiteindelijk viel het mee, de gedachte is enger dan de werkelijkheid. Het was een kwestie van het geleerde goed in praktijk brengen en me houden aan de procedures.”
Naast praktijklessen krijgen de piloten in opleiding theorie. Hidde: „We krijgen les in meteorologie -weerkunde-, navigatie -hoe je van de ene naar de andere plaats vliegt- en techniek van de motoren. Voor deze vakken is het wel handig om natuur- en wiskunde in het vakkenpakket te hebben. Veel basiskennis daarvan komt terug. En Engels natuurlijk, de communicatie met de vluchtleiding verloopt in het Engels, dus je moet die taal goed kunnen spreken.”
Regelmatig vliegt Hidde er alleen op uit. „In het begin maakte ik korte vluchten van een uur. Maar naargelang de studie vorderde werden de afstanden groter. Ik ben regelmatig naar het noorden van Denemarken gevlogen, of naar Tsjechië. Volgende week vlieg ik naar Wenen, alleen. Tijdens die vlucht ben ik verantwoordelijk voor het toestel. Ik moet dus alles regelen, ook het betalen van het start- en landingsgeld.”
Noodlanding
Naarmate de opleiding vordert, worden de oefeningen ingewikkelder. „Ik train bijvoorbeeld het maken van een noodlanding. De instructeur duwt dan opeens de gasknop dicht waardoor het vermogen wegvalt. Op dat moment moet ik het toestel veilig aan de grond zetten. Daarbij horen procedures als contact opnemen met de toren, proberen het toestel weer aan de praat te krijgen en goed te landen.”
Tot nu toe is Hidde slechts één keer uitgeweken naar een vliegveld omdat er een echt probleem was. „Een indicator gaf aan dat de temperatuur van de olie te hoog werd. Toen ben ik naar een vliegveld, net over de Duitse grens, uitgeweken. Na de landing bleek dat er iets mis was met de kabel.”
Hidde kan geen nadelen noemen van het vliegen. „Het onregelmatige werk vind ik juist een voordeel. Ik ben geen type dat ’s avonds lekker thuis op de bank wil zitten. De cockpit is het mooiste kantoor ter wereld. Het uitzicht is meestal fantastisch. Ik zie veel steden en landschappen. Het huis van m’n ouders heb ik ook al eens van bovenaf bekeken.”
Reacties (9)
Lizy correspondent | zaterdag 5 mei 2007 - 09:29 | ![]() |
aantal posts:169 | leuk artikel!! en succes verder! |
hhvvj stagiair | zaterdag 5 mei 2007 - 13:38 | ![]() |
aantal posts:92 | leuk hoor!! suc6 |
maartie stagiair | zaterdag 5 mei 2007 - 19:21 | ![]() |
aantal posts:55 | suc6 dat lijkt mij ook wel leuk |
15-jarige stagiair | maandag 7 mei 2007 - 07:13 | ![]() |
aantal posts:50 | Leuk artikel! Ik hoor hem alleen niet over de zondag...?! |
xjzmij bezorger | maandag 7 mei 2007 - 18:21 | ![]() |
aantal posts:11 | hey!! Nog suc6 hé!! gjzz... |
A_love_R stagiair | dinsdag 8 mei 2007 - 16:53 | ![]() |
aantal posts:68 | heeej hidde egt geweldig waar je mee besig bent ik wens je veel suc6 met alles liefs |
ellebel stagiair | dinsdag 8 mei 2007 - 19:08 | ![]() |
aantal posts:86 | Hey, gaaf zeg!!! Suc6 verder!! |
flowergirl redacteur | woensdag 9 mei 2007 - 21:19 | ![]() |
aantal posts:294 | gaafff for jou!!! suc6 |
knobbout redacteur | zaterdag 16 februari 2008 - 21:18 | ![]() |
aantal posts:281 | hidde zo heet mijn broertje ook lucienne |