„Pabo-opleiding voor mij te breed”
De 18-jarige Wennie Wendrich begon afgelopen september met de pabo aan hogeschool de Driestar in Gouda. Het werden echter niet meer dan zes weken college, twee weken stage en een werkweek.
Wennie koos begin vorig jaar voor de opleiding tot basisschooldocent omdat ze bij tests hoog scoorde op het gebied van onderwijsvaardigheden. „In mijn vrije tijd gaf ik dwarsfluitles en ik merkte dat ik het heel leuk vond om anderen iets aan te leren.”
Toch bleek de praktijk anders dan gedacht. „Ik verwachtte dat ik op een veel hoger niveau les zou krijgen. Ook vond ik de opleiding heel breed: we waren op veel gebieden tegelijk bezig en dat vraagt heel veel energie. De basisvakken, zoals rekenen en taal, komen dagelijks terug. Wil je hiervoor gemotiveerd blijven, dan moet je deze vakken ook echt leuk vinden.”
Vakken zoals muziek en opvoedkunde sprongen er voor Wennie uit. „Bij muziek legden docenten sterk de nadruk op de manier waarop je als leerkracht kinderen bijvoorbeeld de maat kon leren klappen. Bij opvoedkunde leerde ik veel over de verschillende fases die kinderen doorlopen. Dit was heel herkenbaar in de praktijk van alledag en is ook buiten het onderwijs nuttig om te weten.”
Wennie bleek te weinig gemotiveerd om haar studie voort te zetten. Na gesprekken met haar stagegenootje, haar studiebegeleider en haar jaarcoördinator was de keuze snel gemaakt. Op dit moment werkt Wennie bij een callcenter en ze is van plan in mei mee te doen aan een toelatingstest voor het conservatorium. „Het lijkt me erg leuk om in de toekomst dwarsfluitles te geven in een privé-praktijk. Dan ben je niet gebonden aan regels en examens van muziekscholen.”