Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Vechten om een busplek

    Leerlingen uit Zeeuws-Vlaanderen van het Calvijn College zijn het gevecht om busplek beu. Scholieren verdienen een vaste plek in de bus, luidt de stelling. Dianne en Ellen reageren.

    Protesterende scholieren.

    Protesterende scholieren.



    „Vaste plek in bus lost probleem op”



    „Ik voel wel wat voor een vaste plek in de bus. Het zou heel wat problemen kunnen oplossen. Op dit moment ontstaan er onveilige situaties in de bus waarmee ik elke dag naar het Calvijn College in Goes rijd. In het pad staan enorm veel mensen, soms vóór de streep tot waar mensen mogen staan. De buschauffeur kan zo niet goed meer in zijn binnenspiegel kijken.

    Het is wel voorgekomen dat we door de Westerscheldetunnel reden en de chauffeur opeens moest remmen. Je vliegt dan allemaal naar voren en dat is gewoon gevaarlijk. ’s Ochtends loopt iedereen bij het busstation te dringen om een plekje in de bus te bemachtigen. Jongeren staan dan zo dicht mogelijk langs de weg. Laatst kwam de bus voorrijden en reed zo met de spiegel tegen het hoofd van iemand aan.

    In de zomertijd zijn er ook mensen flauwgevallen in de bus. Een uur staande reizen met die warmte is niet mis.We hebben gewoon recht op een zitplek. Je betaalt tenslotte 800 euro per jaar voor het vervoer naar school. Een vaste plek vind ik daarom een goed idee. Als er ouderen of invaliden instappen, moet je wel bereid zijn je plek op te geven.”
    Dianne Stouten (17), Zaamslag

    „Er moeten meer bussen komen”


    „Normaal gesproken zijn er plaatsen genoeg in de bus, een vaste plek zou dus niet nodig moeten zijn. Daarbij, de bus waarmee ik naar het Calvijn College in Goes reis, is een lijndienst. Je kunt dan niet verwachten dat scholieren een vaste plek krijgen. Wat moet je dan met andere mensen die tijdens de rit instappen? Je moet één lijn trekken.

    Ook moet ik de ene keer vroeg op school zijn, een andere keer heb ik de eerste paar uur vrij. Ik zie het niet voor me dat er dan een vaste plek voor mij gereserveerd blijft. Dat lijkt me totaal niet eerlijk voor mijn medepassagiers. Daarbij moet er ruimte zijn om te kunnen wisselen van plek, anders zit je altijd naast dezelfde persoon.

    Busvervoerder Connexxion kan het probleem oplossen door gewoon extra bussen in te zetten. Er rijden in totaal vier bussen vanaf busstation Terneuzen. Gemiddeld moeten in elke bus zo’n twintig leerlingen staan.

    Maandag hebben we geprotesteerd op busstation Terneuzen met spandoeken. Jongeren hielden de bus tegen en riepen dat er meer diensten moesten worden ingezet. Ik hoop dat Connexxion nu voor een oplossing zorgt.”
    Ellen van Burg (18), Spui

    Reacties (16)

    Dhr-Wong
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:14

    @snoepie Je hebt helemaal gelijk. Ik ben vandaag (5 april) met de bus naar Zeeland geweest om busfoto's te maken. Daar zijn inderdaad geen harmonicabussen te zien. Veolia heeft wel harmonicabussen in Noord-Brabant (had al foto's gemaakt in januari), maar die rijden blijkbaar niet in Zeeuwsch-Vlaanderen. Over de slechte kwaliteit van de vorige harmonicabussen... heb je het over de Mercedes O405G's of de Volvo/Duvedec's? Over dat laatste zou wel goed kunnen, ik heb namelijk al eens vaker gehoord dat die bussen minder motorvermogen hebben ;-) Vandaag zat ik trouwens nog in een O405G van Zuidplein => Oude Tonge. Dat zijn mijn favoriete bussen :-) Dit is dus zo'n Duvedec: http://zwinnet.nl/ov_fotos/albums/connexxion/bussen/0055_21_11_2006/connexxion_9071_21_11_2006.jpg Een O405G: http://zwinnet.nl/ov_fotos/albums/connexxion/bussen/0073_22_12_2006/connexxion_7152a_22_12_2006.jpg Tegenwoordig hebben we ook gelede Mercedes Citaro's, maar die rijden ook niet in Zeeland :-|
    «  1  2