Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    COLUMN MAX: Spoorboekje

    Jazeker, ik ben ook slachtoffer van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen. Nou ja, wat heet, slachtoffer is wel een érg groot woord in dit geval. Ik neem af en toe de trein. Vooral privé gebruiken we de NS nogal eens. Ga je ’s avonds naar een concert in een stad, dan is het spoor zeker aan te raden. Of naar Schiphol, als er gevlogen moet worden.

    Want een treinkaartje met korting kost maar een fractie van wat de uitbater van een parkeergarage tegenwoordig met je wil afrekenen voor een avondje staan. Om maar te zwijgen over de kassabon die de luchthaven je presenteert als je je auto daar een paar dagen neerzet. Over woeker gesproken. De lelijkste vierkante meters zijn tegelijk de duurste.

    Het voortschrijdend inzicht van de NS zorgt ervoor dat een van onze regelmatige ritjes van een halfuur nu zomaar veertig minuten duurt. Bovendien verviel de laatste verbinding en de trein die nu als laatste rijdt, vertrekt eerder dan de voorlaatste van weleer. Niet leuk, nee. Ik hoop overigens dat ze gelijk met de nieuwe treintijden ook wat extra zitplaatsen op ons lijntje hebben gedropt.

    Onlangs was het echt gênant. In de spits riep de conductrice bij elk station „heel erg sorry” en „we rekenen op uw inschikkelijkheid” vanwege het gebrek aan ruimte. De dubbeldekker -’t hadden er twee moeten zijn- zat gevaarlijk vol, ook in de eerste klas zaten mensen bij elkaar op schoot, opdat er geen klanten op perrons zouden hoeven achterblijven. Hopelijk is dat nu voorbij, maar ik moet het zien voordat ik juich.

    Onze buurman gaat dagelijks met de trein naar z’n werk, die is er veel slechter aan toe dan wij. Zijn boemel annex sneltrein viel door het grote gepuzzel ook twee decennia terug in de tijd. Vernieuwing werd versukkeling. De aansluiting van zijn retourtrein vanuit de Betuwe klopt niet meer: werd opeens 21 minuten. Da’s wel erg safe voor ’t lekker als je forenst. Zo is hij elke avond een halfuur later thuis. Dat zou niet zo sneu zijn als hij ’s morgens niet ook al per eerste trein afreisde.

    Ha, denken geharde NS-critici nu: een medestander! Helaas, voorbarige conclusie. Ik heb me de kwestie uit laten leggen door een slimme NS’er die nauw betrokken was bij de spoorboekpuzzel, zelf volop meerekende. Hij is onverdacht, want hij reist dagelijks op dezelfde lijn als mijn buur. Is dus medeslachtoffer.

    Zijn verhaal trefzeker reconstrueren in een paar regels lukt niet, er zitten te veel variabelen in. De kern van z’n redenering klopt perfect, NS-dienstregelingtechneuten gaan heus niet in een mandje melken. Doordat een andere vervoerder een regionaal traject overneemt, vervalt het vervolg dat daaraan was gekoppeld. De NS moeten nu de vroegere stoptreinvoorziening herstellen. Waar veel mensen trouwens ook weer blij mee zijn: die hebben nu een rechtstreekse trein en komen bovendien eerder aan. Lastig voor de NS: de winnaars hoor je zelden.

    Wat me bij het nationale gekrakeel over de trein altijd opvalt, is dat de grootste criticasters zelden of nooit in de trein zitten. Laatst nog onderbrak ik een gloedvolle tirade van iemand die liefst vandaag alle treinen bij de oudijzerboer zou inleveren. Hoe lang het geleden was dat hij een trein vanbinnen zag. Dat was in z’n diensttijd, hij zit sinds vorig jaar in de vut.

    Voor volk, vaderland en NS: ik hoop dat het nieuwe spoorboekje soelaas biedt. Want files hadden we al genoeg.

    MAX

    Reacties (6)

    Lizy
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:169

    helemaal gelijk,maar zoals ik altijd zeg: van de een beetje overdreven stijl van schrijven van Max word je wel moe van
    psychiaterinopleiding
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:180

    precies, lizy, ik neem voortaan het vliegtuig...
    holidayfan
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:239

    hai! Heerlijk juist! zoon stijltje! Is weer eens wat anders,als de nieuwsberigten die je sowieso altijd al leest! Toch?! Maar goed, ik ga als tregent ook met de trein naar sgowl! (soms dan) hij had vanmorgen 5minvertraging en vanmiddag moesten we racen om dievan 9 over 3 te halen....!? Maar we laten het maar zo... Er word vanaf morgen weer beter weer afgegeven, en we hopen dat ze deze x gelijk hebben! groetjes
     ~ I want to make you happy, because seeing you smiling makes me happy! ~
    cuer
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:25

    ik neem elke dag 2 bussen en een trein. ik vond het verschrikkelijk dat ze steeds die tijden maar blijven veranderen, het wordt er alleen maar slechter op. zolang je alleen maar met de trein hoeft, valt het allemaal wel mee. maar zo gauw je aansluiting moet hebben gaat het helemaal mis. ik heb vandaag een halfuur langer over een stuk van 20 minuten in de bus gedaan! 't is dat het regent, maar zo gauw de zon weer schijnt neem ik de fiets naar het station. je zou gaan denken dat ze het erom doen. het lijkt wel op een actie om mensen van hun overgewicht af te helpen...
    Mazterzz
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:70

    NS, totnogtoe, niets dan complimenten!
    juliaatje
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:7

    vandaag zomaar eens gezellig 3,5 uur gedaaan over een ritje dat normaal een half uurtje duurt... Had overigens niets met de nieuwe dienstregeling te maken. Een gouwe ouwe dit keer: de seinstoring! "Dames en heren, onze excuses voor het ongemak". (NS zet dit keer helaas geen bussen in, u wordt geadviseerd om te reizen via.... waar u kunt overstappen op de trein richting... Dan kunt u het beste uitstappen in .... om de trein te nemen naar ... ) NS, bedankt voor de geweldige service vandaag!