Yord herfst logo
Home      Zoeken      

Liegen dat je iemand anders bent

Christelijke denkers leveren tal van argumenten tegen toneelspel

Wie vóór het kijken van speelfilms argumenten zoekt in de christelijke traditie, heeft het niet gemakkelijk. De weerzin tegen het spelen zit er diep in. Tertullianus, Augustinus, Pascal, Voetius en Kuyper hebben een waaier aan argumenten tegen het toneelspel ingebracht. Luther rekende het tot de „middelmatige dingen” waarover onder christenen vrijheid moet bestaan.


Hoewel de film als medium pas een uitvinding van later tijd is, vormt toneelbestrijding vanouds een speciaal genre in de christelijke polemiek. Encyclopedieën en woordenboeken wijden er een apart lemma aan. Vanaf het vroegste christendom hebben voorgangers, apologeten en theologen zich heftig verzet tegen de „kijkspelen van de duivel”, zoals Tertullianus ze noemt. Daarbij beroepen ze zich op de apostel Paulus en op de Antieken. Het verzet is dus geen typisch Nederlandse aangelegenheid, en zeker geen zaak van een paar oudvaders alleen. Ook staan de argumenten tegen toneelspel niet op zichzelf, maar zijn ze veelal ingebed in een bredere afwijzing van dansen, cafébezoek, kaartspelen en het lezen van zedenbedervende romans. (Dit alles samengevat als „de wereld.”) Vijf veel voorkomende bezwaren op een rij, plus: hoe actueel zijn ze anno 2006?

1. Het kijken naar andermans zonden is zinnenprikkelend en verleidt tot zonde.
Weinig christenen hebben zo de kracht van de zintuigen en de diepte van de hartstocht gepeild als de kerkvader Augustinus. In zijn ”Confessiones” (boek 3, paragraaf 2) betreurt hij zijn eertijds van zinnelijk leven, waaronder het bijwonen van toneelspelen. Die spelen trokken hem van de goddelijke reinheid af en sleepten hem mee „in opbruisende golven van afschuwelijke driften.” (…) „In de schouwburg leefde ik mee in de vreugde der minnenden, wanneer zij in schanddaad genot van elkaar hadden (...).” Ook Pascal kent de verzoeking van de spelen, de ”comédies”. Kijkers willen de genoegens die ze voor zich zien, zelf ook ervaren. Allemaal verstrooiing, die de mensen ervan weerhoudt over zichzelf na te denken, aldus de Franse denker. „Wat is het innerlijk van de mens toch hol en tegelijk vol rotzooi!”

Christelijke bestrijders halen Cicero nogal eens aan. Die noemt schandelijkheid een wezenlijk bestanddeel van de spelen. „Indien men het schandelijke uit de komedie bande, zou de komedie zelf uit ons midden gebannen zijn.”

Actueel is dit argument bij alle films waarin moord, bedrog, bedscènes en roddel voorkomen.

2. De spelers zijn onwaarachtig, want ze spelen iemand anders te zijn, en liegen dus.
Een vaak aangehaalde tekst bij dit argument is 1 Timothéus 4:7: „Maar verwerp de ongoddelijke en oudwijfse fabelen; en oefen uzelf tot godzaligheid.” De zeventiende-eeuwse gereformeerde predikant Petrus Wittewrongel noemt in zijn boek over de ”Christelicke huys-houdinge” de schouwspelen daarom „rechte scholen der ydelheyt.” Op de planken speel je dat je iemand anders bent, dus ben je onwaarachtig. Volgens Wittewrongel strijdt het rollenspel als zodanig met oprechtheid en met een eerlijke, christelijke levenshouding. Vooral Vondel, wiens ”Lucifer” in Amsterdam een paar jaar eerder tot een stevige rel heeft geleid, moet het ontgelden. „Wat is hy beter, als een leeraer der leugenen”, aldus Wittewrongel over Vondel. Die geeft de toneelbestrijder een koekje van eigen deeg en verandert hem zelf in een ’toneelspeler’: Wittewrongel en de zijnen zijn volgens Vondel schijnheilige Farizeeërs en schriftgeleerden.

In de twintigste eeuw heeft Abraham Kuyper het argument van het rollenspel verder uitgewerkt.

Toch is dit argument in zekere zin aanvechtbaar, waar het spelen als zodanig geen zondig, maar een natuurlijk gegeven is dat al bij de jongste kinderen in de genen zit.

3. Heilige dingen worden naar beneden gehaald, het toneelspel is godonterend.
Voor Luther horen drama en theater tot de zogeheten ”adiaphora”, middelmatige dingen waarover christenen elkaar niet in de haren hoeven te vliegen. In een voorwoord op de apocriefe boeken beveelt hij Judith en Tobias aan voor dramatische bewerking. Daarmee geeft hij een aanzet voor het opbloeiende Bijbeldrama in de zestiende eeuw.

Juist dat Bijbeldrama, onderdeel van het humanistisch leerprogramma, stuit bij velen op verzet. Heilige dingen, zeggen tegenstanders, zijn immers geen spelletje! De Spaanse humanistische pedagoog Vives, werkend in Leuven, Brugge en Oxford, veroordeelt in 1521 scherp de gebruikelijke toneelvoorstellingen van Jezus’ lijden. Men lacht om Judas, als hij de grootste dwaasheden uitslaat en Christus verraadt, en onder gejuich hakt Petrus Malchus het oor af! Geestelijken die deze dingen toelaten, aldus Vives, laden een zware schuld op zich. De geschiedenis is te hoog en heilig voor nabootsende vertoning. Ook de opvoering van Vondels Lucifer wordt in de zeventiende eeuw door de Amsterdamse kerkenraad verboden omdat hij probeert „de hoge materie van de diepten Gods” uit te beelden.

Actueel is dit argument bij alle speelfilms over Bijbelse onderwerpen, bijvoorbeeld bij ”The Passion of The Christ” van Mel Gibson. Grensoverschrijdingen hangen nauw samen met iemands godsdienstig besef: wat de één blasfemisch vindt, noemt een ander indrukwekkend verbeeld.

4. Het kijken naar spelen is tijdverspilling.
Het argument van de tijdverspilling stamt uit de piëtistisch-puriteinse traditie. Zijn er voor Luther nog middelmatige zaken, die elk christen naar vrijheid gebruiken of afwijzen kan, onder latere piëtisten en puriteinen gaat de gedachte postvatten dat tijd een kostbaar genadegoed is, dat niet vermorst mag worden. Alle tijdsbesteding dient daarom te staan in het teken van het eigen zielenheil, elke handeling dient geheiligd te zijn. In deze optiek is er weinig ruimte voor verstrooiing, die al gauw wordt gelijkgesteld met zonde.

In het laatzeventiende-eeuwse Duitsland begint onder leiding van de bekende piëtist August Hermann Francke een heftige strijd tegen marktkomedianten, tegen school- en muziektheater. Theologen buigen zich over de vraag hoe ze met Luthers leer van de „middelmatige zaken” moeten omgaan. Opmerkelijk is dat een aantal theologen een nieuwe confessie ontwerpt waarin ze stelling nemen tegen Luthers ’onverschilligheid’: dansen, kaartspel en theaterbezoek zijn geen neutrale handelingen, maar „zonde en gruwel voor God.”

Actueel: Het argument van tijdsverspilling heeft een relatieve waarde. Hij gaat uit van de vooronderstelling dat verstrooiing voor christenen per definitie uit den boze is. Die vooronderstelling moet eerst bewezen worden. Anderzijds mag de hoeveelheid tijd die verstrooiend wordt doorgebracht natuurlijk getoetst worden als genadetijd.

5. De context van het toneelspel is werelds en strijdt op allerlei punten met de geboden van God.
De zeventiende-eeuwse predikant Guiljemus Saldenus schreef het traktaatje ”De overtuigde Dina”. Het is een samenspraak tussen ene ds. Apollos en de jongejuffrouw Dina. Met een reeks argumenten probeert de predikant Dina van het toneelbezoek af te houden, wat aan het eind van het boekje lukt. Dina verandert van een dwalende in een „te regt gebragte” juffrouw.

Een van de dingen die ds. Apollos naar voren brengt is de goddeloze omgeving van het toneelspel. Gods Naam en dag worden misbruikt, de godsdienst wordt bespottelijk gemaakt, er wordt gedanst. Lichtzinnige liedjes galmen over en weer, en overspel schijnt een normale zaak te zijn. Godvruchtige zielen, aldus de predikant, mijden dit werelds gezelschap.

Het argument blijf actueel, gezien ook de context en uitvoering van toneel altijd onderwerp zal moeten blijven van christelijke toetsing.

Reacties (19)

Ewoud
bezorger
Quote bericht
aantal posts:16

God heeft ons het talent te geven om toneel te spelen. Het niet gebruiken van deze talenten vind ik getuigen van een diepe minachting voor Hem. Toneelspelen gelijk stellen aan liegen is een domme vergelijking. Liegen is immers bedoeld een ander schade toe te brengen; toneelspel om anderen te plezieren en gebruik te maken van je talenten.
HAJ
bezorger
Quote bericht
aantal posts:43

@ Ewoud Gelukkig zijn er nog wijze mensen die het beter weten dan de oudvaders en duizenden christenen die oprecht met deze vragen liepen en lopen! Heel goed om alles in de prullenbak te schuiven omdat God ons daarvoor de talenten gaf! Wij zijn geschapen met de mogelijkheid om te zondigen! We konden kiezen! Wat zouden we God onteerd hebben wanneer we van deze keuze geen gebruik hadden gemaakt! God gaf ons tenslotte die mogelijkheid. God gaf aan veel vrouwen een mooi lichaam, snel in de prostitutie! Daar kun je het meest woekeren met deze gaven!??? Je voordoen als iemand anders is niet oprecht en dus liegen! Waar in de bijbel staat dat een leugen per definitie bedoeld is om de ander te schaden? Gebruikte Rachab de leugen niet om de verspieders te redden van de mannen van Jerico? Zelfs de lust tot zondigen is voor God alsof we de zonde hadden gedaan (wie haar aanziet..) We kunnen God niet in ons straatje buigen! Is 'een ander plezieren' het doel waartoe God je schiep?
Ewoud
bezorger
Quote bericht
aantal posts:16

Dag HAJ, Stel je toneelspel gelijk aan prostitutie? Dat is nogal wat, vind ik. Het toneelspel waar ik in mijn reactie op doel, vindt plaats in theaters of op filmsets. Heel belangrijk hierbij is, dat de kijkers weten dat er sprake is van toneelspel. Ik geloof verder, dat het plezieren van je medemensen inderdaad een zeer hoog doel is, zolang dit niet ten kosten van jezelf of anderen gaat. Het op een goede wijze benutten van je talenten maakt je als mens vollediger. Zou dat God een gruwel zijn denk je?
HAJ
bezorger
Quote bericht
aantal posts:43

@ Ewoud De vergelijking is niet Toneelspel versus prostitutie, de vergelijking is Talent voor toneelspel versus Talent in de vorm van mooi lichaam. Door het gebruik van die talenten in een ander daglicht te stellen wil ik aangeven dat het gebruik van je talenten geen excuus mag zijn om alle doelen waartoe je ze gebruikt direct goed te praten! Daarnaast kan ik me niet vinden in een absolute afkeuring van de opmerking dat toneelspelers leugenaars zijn. Natuurlijk is een nuance nodig, denk aan het spelende kind dat speelt dat ze een echte moeder is. Echter ik WEET dat Mel Gibson Jezus SPEELT, ondanks die wetenschap keur ik het af! Daarnaast is het niet mijn stelling maar één van theologische mannen van naam! Simpelweg een domme vergelijking noemen is niet respectvol! Ik ben voorstander van goed gebruik van je talenten, echter plezieren van je naaste vind ik geen zeer hoog doel. Wel liefhebben van je naaste, echter met doel God te verheerlijken door zijn gebod te houden.
Ewoud
bezorger
Quote bericht
aantal posts:16

@HAJ Ik heb uiteraard alle respect voor je standpunt, wat wel afwijkt van het mijne: Juist met goed gespeeld toneel kan zeer krachtig en indringend een boodschap overgebracht worden, ook een religieuze. Natuurlijk moet je voor jezelf een keuze maken welke films je wel en niet geschikt vindt. Het categorisch afwijzen van toneelspel vind ik (nogmaals) niet de beste keuze. Wat 'theologische mannen van naam' hierover zeggen vind ik minder belangwekkend, mijn eigen overtuigingen laat ik zwaarder wegen!
HAJ
bezorger
Quote bericht
aantal posts:43

@ ewoud Respect voor elkaar is belangrijk! We hebben zo samen onze eigen standpunten met de voor en tegens verwoord. Echter, ik vind het een wezenlijk verschil of je je standpunten onderbouwd met bijbelse argumenten of met je eigen overtuiging/mening. Natuurlijk ben jij de gene die van jouw keuzes rekenschap moet geven. Daarom is het goed als je niet zomaar doet wat een ander roept! Deze 'mannen van naam' hadden meer levenservaring, ook uit de praktijk! (bijv. Augustinus), dan ik. Vandaar dat ik ontvankelijk ben voor hun -goed onderbouwde- argumenten. Mijn keuzes kan ik niet meten aan mijn norm, die is krom geworden door de zonde. Naast de norm van Gods woord kan ik geen toneelspel of film bekijken. Ik voel me niet beter dan jij ewoud, ik weet waar ik over praat. Maar in het licht van de rekenschap die we moeten geven zie ik het toch anders dan jij. Ik probeer niet mijn mening te verdedigen, maar duidelijk te maken dat Gods Woord norm moet zijn in al je keuzes.
Ewoud
bezorger
Quote bericht
aantal posts:16

@HAJ Ikzelf geloof eerlijk gezegd niet dat jouw en mijn norm 'krom zijn van zonde', maar dat we allemaal over een geweten beschikken wat we niet alleen kunnen, maar ook moeten gebruiken. Wat er in dit geweten, ofwel je normen zit, is afhankelijk van je opvoeding, waar je geboren bent, je eigen ervaringen etc. Je geweten is voor mij juist een stukje van God in jezelf! Dit gevoel weegt bij mij meestal zwaarder dan de strikte uitleg van Gods Woord. Ik voel me daar doorgaans goed bij, maar misschien dwaal ik - ter goeder trouw.
HAJ
bezorger
Quote bericht
aantal posts:43

De Bijbel spreekt van: Het geweten als met een brandijzer toegeschroeid. Dat kunnen wij dus doen met dat stukje God in ons. Zou je in dat geval durven vertrouwen op je geweten, dat volgens jou is gevormd door o.a. je (zondige?) ouders? Juist het feit dat wij (zondige mensen) ons eigen geweten kunnen vormen is voor mij doorslaggevend om mijn leven daaraan niet te toetsen! Ook ons geweten is krom van de zonde. Dat geloof ik zeker. In het begin spreekt het en hoe meer je het overtreed hoe stiller het wordt. Wat heb je nu aan een norm die meebuigt met je eigen goedvinden? Je kunt je natuurlijk goed voelen met het gebruik van je geweten als norm en dat boven de norm van Gods Woord stellen. Ik betwijfel alleen of God zijn norm ook langzaamaan een beetje meebuigt met de tijd en afziet van wat Hij Zelf heeft gesproken. De bijbel is duidelijk over zijn onveranderlijkheid! Een mens voelt zich in de zonde als een vis in het water! gevoel kan toch geen norm zijn?
Ewoud
bezorger
Quote bericht
aantal posts:16

@HAJ Misschien worden we wel geoordeeld aan de hand van hoe ons geweten gevormd is! Ikzelf heb niet de ervaring dat mijn geweten stiller wordt als ik mijn eigen normen overtreed, integendeel. Met het klimmen der jaren wordt het eerder rumoeriger. De bijbel is inderdaad duidelijk in zijn onveranderlijkheid. Toch vind ik dat juist wel een beetje een teer punt van de Schrift: de wereld is namelijk níet onveranderlijk. De huidige wereld toetsen aan teksten die minstens tweeduizend jaar oud zijn vergt in toenemende mate interpretatie. En hoewel het woord van God afkomt, is interpretatie ervan altijd mensenwerk, met alle zwakheden van dien. Interpretatieverschillen hebben zelfs al tot allerlei stromingen en afsplitsingen binnen alleen al het christendom geleid. Wie zegt mij wat de ware leer is? 'Gevoel kan toch geen norm zijn' - voor mij kan dat wel. In mijn gevoel ontmoet en ervaar ik God in de meest pure vorm. Dat kan en wil ik niet negeren.
HAJ
bezorger
Quote bericht
aantal posts:43

Het is voor mij geen misschien waarover wij worden geoordeeld. Openbaring 20 zegt: naar hun werken. En ieder werk zal overeenkomstig Gods wet moeten zijn geweest. De bijbel is zo aktueel. Natuurlijk spreekt de bijbel niet over DVD, mediagebruik, etc. Wel de techniek verandert, maar de mens niet hoor. Als je de zonden van Sodom leest, misschien in oud nederlands geschreven, dan zijn het dezelfde zonden als die je in nederland ook vind. Hoererij in de praktijk of via internet blijft hetzelfde in een ander jasje.... Als je je erin wilt verdiepen heeft de bijbel overal een antwoord op. Denk je dat God niet wist hoe de wereld nu zou zijn? Natuurlijk is de boodschap meer dan 2000 jaar oud, maar God heeft genoeg bagage gegeven ook voor deze tijd. Ik kan niet anders dan zeggen dat de Schrift gezag heeft, ook na 2000 jaar. Dat wij van iedere tekst graag discussie maken zodat het in ons straatje past is toch geen fout van de Schrift of God? God werkt ten diepste al 6000 jaar hetzelfde
Ewoud
bezorger
Quote bericht
aantal posts:16

@HAJ Als de bijbel zo aktueel eenduidig is, hoe verklaar je dan al die verschillende stromingen en afsplitsingen? Die zijn toch het gevolg van verschillende (menselijke) interpretaties. En iedereen gelooft dat 'zijn' religie het bij het juiste eind heeft en geeft daar meestal ook nog goede argumenten voor..... Dat maakt het er voor mij niet gemakkelijker op. Geloof jij dat de schepping 6000 jaar oud is?
HAJ
bezorger
Quote bericht
aantal posts:43

Ewoud, Durf jij te stellen dat de bijbel er verantwoordelijk voor is dat er zoveel kerkverbanden zijn? Het feit dat mensen soms zo'n verschillende uitleg geven van Gods Woord, daarvan ligt de oorzaak toch niet in het onfeilbare, onveranderlijke Woord van God zelf? Volgens mij is Gods Woord inderdaad duidelijk. De meeste kerkscheuringen zijn ook niet te wijten aan verschillende interpretaties van Gods Woord. Ik zou niet durven zeggen dat 'ons' kerkverband het alléén 'bij het rechte eind' heeft. De grond van zalig worden wordt in meerdere kerkverbanden juist verklaard. Veel scheuringen komen voort uit menselijke oneenigheden over bijzaken zoals soms zelfs de kleding. Ze komen meestal niet voort uit een verschillende exegese van een bijbelvers. En inderdaad is het moeilijk de waarheid te weten. Echter bidt om het Licht van Gods Geest. Dat geeft altijd de juiste weg aan! En ja, ik geloof dat de schepping ongeveer 6000 jaar oud is. (pak me niet op een jaartje)
Ewoud
bezorger
Quote bericht
aantal posts:16

@HAJ, Naar mijn overtuiging is de bijbel een bijzonder boek, maar wel door mensen geschreven. Weliswaar door mensen geraakt door een goddelijke boodschap, maar toch behept met alle menselijke beperkingen en zwakheden. De letterlijke tekst van de bijbel is daarom voor mij niet onfeilbaar, ook nog eens omdat deze vaak vertaald is (is ook vorm van interpretatie) én omdat in de eerste eeuwen een strenge selectie op 'gewenste' en 'ongewenste' evangelieen is toegepast door de toenmalige kerkvorsten. De symboliek en de boodschap waar de bijbel voor staat, dát is voor mij het goddelijke ervan, niet de letterlijke teksten. Om die reden geloof ík ook in een schepping die 15 miljard jaar oud is. Ik begrijp heel goed dat dit afwijkt van jouw overtuiging, die ik uiteraard wel volledig respecteer! (en misschien ben ik er ook wel een beetje jaloers op, want jouw geloof heeft denk ik veel meer structuur dan het mijne).
HAJ
bezorger
Quote bericht
aantal posts:43

Beste Ewoud, Op dit punt denk ik dat ik moet stoppen met mijn discussie met jou. Niet om jou, of om een discussie uit de weg te gaan, maar ik argumenteer vanuit iets dat jij niet ziet als het onfeilbare Woord van God. Dat ontkracht direct mijn argumenten. Ik erken de bijbel als het geinspireerde Woord van God. Daarmee is het dan ook voor mij een onfeilbaar boek! Wanneer jij dat niet erkent, denk ik dat we op basis van verschillende uitgangspunten elkaar niet kunnen overtuigen. Jij erkent de bijbel niet als het onfeilbare Woord van God, want immers, dat zou niet behept kunnen zijn met menselijke beperkingen. Ik geloof dat God gebruik heeft gemaakt van de karakters van de schrijvers. (Lukas als dokter, onderzoeker, Paulus met zijn intellect etc.) Wat in deze wereld kan jou dan troost bieden als Gods Woord? Als de bijbel alleen maar een mensenboekje is met een hoog informeel karakter? Daarnaast moet er maar eens een topic komen over de evolutie, interessante discussie!
Ewoud
bezorger
Quote bericht
aantal posts:16

@HAJ Beste HAJ, Het is nooit mijn bedoeling geweest om jou te overtuigen van iets; ik heb in onze discussie (die volgens mij begon over toneel!) alleen mijn visie en gedachten weergegeven en met respect kennis genomen van de jouwe. Ik vond dit een bijzonder leuke en leerzame ervaring, omdat ik altijd geinteresseerd ben in de levensbeschouwing van anderen. Misschien bediscussieren we elkaar nog eens over een ander onderwerp, waarbij de evolutie/schepping me inderdaad bijzonder interessant lijkt!
1  2  »