Yord herfst logo
Home      Zoeken      

Bewustwording op school

Drs. J. A. Schouls, docent godsdienst en maatschappijleer, geeft les aan atheneumklas 4Vm van de Pieter Zandt Scholengemeenschap. Hij voerde het klassengesprek waarvan op deze pagina verslag wordt gedaan. Hoe probeert hij als docent zijn leerlingen op het punt van mediagebruik te begeleiden?

„De bezinning daarop begint niet in het voortgezet onderwijs”, zegt Schouls. „Het begint daar waar de gewetensvorming begint, bij het kleine kind in het gezin, gevoed door de liefde en bewogenheid van de ouders. De gevoeligheid voor het goede en het kwade wordt verder gevormd op de basisschool, juist ook binnen een hechte relatie tussen de onderwijzer(es) en het kind.

In het voortgezet onderwijs kun je slechts voortborduren op wat al gevormd is. Sleutelwoorden daarbij zijn bewustwording en verheldering. De jongeren moeten nadenken over de keuzen die ze maken: waarom vind ik die film mooi, waarom die niet. Ik stel daarbij voortdurend vragen om door de redeneringen heen te prikken en de motieven bloot te leggen.

Het is echter niet bepalend wat ik vind, maar wat God ervan vindt. En dat is helder verwoord in Gods tien onveranderlijke normen. De confrontatie daarmee kan ver gaan. Kun je genieten van zonden waarvan in de Bijbel gezegd wordt dat de bedrijvers ervan het Koninkrijk van God niet kunnen ingaan? Heeft het geen grote consequenties voor je eigen leven als je zonden ziet als een vorm van amusement? En wat te denken van een uitslijtend normbesef, als je jezelf er maar vaak genoeg aan blootstelt?

Daarnaast is het van belang om mediaproducties ook te zien als uiting van de geseculariseerde cultuur. En dan staan christenen helemaal niet alleen in hun kritiek op de media. Juist voor onze leerlingen is een cultuurkritische benadering van betekenis. Die kan morele argumenten bevestigen. En dan kan wel degelijk gebruikgemaakt worden van de Frankfurter Schule, die vanuit een marxistische visie duidelijk maakt dat de massacultuur mensen manipuleert en heersende waarden overdraagt. En ook van Neil Postman met zijn analyse van de beeldcultuur, waarin het begrip waarheid een hele andere invulling krijgt.

De basis voor verantwoord mediagebruik blijft echter thuis liggen, ook als de jongeren in het voortgezet onderwijs zitten. Verder doen ouders er goed aan ook met elkaar erover te spreken. Zowel de school als de kerk kan hierbij van betekenis zijn. Het spreken met elkaar scherpt je denken en motiveert je om er in ook je eigen gezin werk van te maken.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.