Ban bergen reclame het huis uit
Plof, het zoveelste blaadje valt op de deurmat. Kleurrijke cadeautjes op de omslag. December, bij uitstek de maand om de ander te verrassen. Vinden althans veel reclamemakers. Ondertussen nemen de stapels folders toe. Enkele tips om de stapel behapbaar te houden en wat redenen om er niet te veel tijd aan te besteden.
Buit binnen
Wekelijks vallen er gemiddeld 25 folders op de deurmat. Hoe groter en hoe dikker, hoe opvallender en dus vaker gelezen. Wanneer een folder gelezen wordt, is de buit bijna binnen. Uit onderzoek van Veldkamp Marktonderzoek blijkt dat reclamefolders die worden gelezen, steeds vaker tot een actie leiden. Bovendien wordt reclamedrukwerk in zeven van de tien gevallen door meer dan één persoon gelezen.
Een effectief bestrijdingsmiddel tegen de groeiende stapel folders zijn de bekende stickers met JA-NEE en NEE-NEE. Een JA-NEE-sticker houdt alle folders buiten de deur, maar je blijft wel de huis-aan-huisbladen ontvangen. Als er meerdere huis-aan-huisbladen verschijnen en je hebt er maar aan één behoefte, dan krijg je ze toch allemaal. Op dit punt zou het stickersysteem moeten worden aangepast.
Plak je een NEE-NEE-sticker op de klep van de brievenbus, dan krijg je geen folders én geen huis-aan-huisbladen meer. Deze gratis stickers kun je bestellen via telefoonnummer 0900-2025095, 50 cent per minuut.
Wil je ook geen geadresseerd reclamedrukwerk, stuur dan een kaartje met je naam, adres, telefoonnummer naar DMSA, Antwoordnummer 666, 1000 TL Amsterdam. Je krijgt dan vijf jaar lang geen geadresseerde reclame. Een andere methode is het geadresseerde drukwerk terugsturen retour afzender. Bedrijven houden het dan vaak voor gezien.
- Bedenk dat reclamefolders niet bijdragen aan een beter milieu. 1000 kilo papier kost 17 bomen.
- Als je echt iets wilt kopen, kijk dan even op internet. Op diverse sites kun je zoeken naar producten en prijsvergelijkingen doen.
- Het doorspitten van het vele reclamemateriaal kost tijd. Met wat minder reclame zou het leven wat minder jachtig zijn. Wil je toch de folders bekijken, selecteer het reclamemateriaal dan zorgvuldig. Maak bijvoorbeeld stapeltjes van folders met producten die je leuk en niet leuk vindt. Maak daarna een selectie van artikelen die je wel en niet nodig hebt. Zo maak je het voor jezelf overzichtelijk en ben je niet onnodig veel geld kwijt.
Reacties (10)
Toos bezorger | dinsdag 5 december 2006 - 12:04 | ![]() |
aantal posts:18 | ik vind dit zo`n onzin, ik kijk juist naar de reclame uit! |
RW correspondent | dinsdag 5 december 2006 - 13:51 | ![]() |
aantal posts:246 | kvin reclame juist leuk ma sommige folders zijn wel een beetje overbodig!!!!!! |
Anton-Jan bezorger | dinsdag 5 december 2006 - 16:50 | ![]() |
aantal posts:12 | vind het altijd wel leuk om de reclamefolders te kijken maar dat het slecht voor het milleiu is is natuurlijk ook waar |
Thezzie bezorger | dinsdag 5 december 2006 - 17:11 | ![]() |
aantal posts:17 | reclame is juist vet lol !!! vooral om te zien wie het goedkoopst is! |
snarf stagiair | dinsdag 5 december 2006 - 18:03 | ![]() |
aantal posts:80 | dan mag ook wl gewaarschuwd worde vor de reclame op d billboards |
klaasje bezorger | dinsdag 5 december 2006 - 20:05 | ![]() |
aantal posts:19 | julie vinden de folder van de oto zeker ook wel leuk |