Fleur serveert in Hilton bij aftrap collecteweek
In hartje Amsterdam, in het Hilton Hotel, ging de verstandelijk gehandicapte serveerster Fleur Jansen (23) gisteren aan de slag. Ze zorgde ervoor dat de gasten drinken kregen bij de aftrap van de collecteweek van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind.
Tijdens de aftrap van de collecteweek voor de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) maakten de gasten schilderijen, die aan het eind van de collecteweek geveild zullen worden. Fleur: „De opbrengst gaat naar de NSGK. Die deelt dat weer uit aan projecten waarvan verstandelijk gehandicapten beter worden, bijvoorbeeld voorlichtingsfilms over bepaalde handicaps.”
Fleur bezorgt deze middag alleen de drankjes „en het hoofdgerecht. Dat is geloof ik een pasta. Of ik zelf geen trek heb? Nee, wij worden goed verzorgd. Vooraf heb ik een paar broodjes gegeten. Op m’n werk eet ik ook meestal vooraf.”
De serveerster werkt sinds drie jaar in Restaurantcafé Ridderikhoff in Hoorn. „Er werken 33 cliënten, mensen met een verstandelijk handicap. Waarvan ik er dus een ben.”
Fleur heeft een erfelijke aandoening die bij 1 op de 20.000 baby’s voorkomt, het Williams-Beurensyndroom. „M’n bloedvaten zijn vernauwd, m’n spieren zijn niet sterk en mijn motoriek is minder dan gemiddeld. Ik kan moeilijk schrijven en ik heb vaak rugproblemen. Om de paar jaar moet ik naar het ziekenhuis om alles te laten controleren.”
Minstens vier dagen per week is Fleur in de Ridderikhoff te vinden. „Ik werk er zes uur per dag.”
Serveren is ontzettend leuk werk, volgens Fleur. „Het is afwisselend. Elke dag zijn er andere gasten en iedereen wil iets anders eten of drinken. Ik probeer het de mensen zo goed mogelijk naar de zin te maken. Het is fijn om te zien als dat lukt. En ik heb vaak leuke contacten, ik maak regelmatig een praatje met de mensen aan tafel.”
Een enkele keer is een gast minder tevreden. „Dan haal ik er een leidinggevende bij en die praat er dan even mee, zodat alles weer op z’n pootjes terechtkomt. Gelukkig gebeurt dat zelden.”
Regelmatig krijgt Fleur complimenten voor haar werk. „Gasten zeggen ook dat ze verschil zien tussen iemand die net in dienst is en een bediende met meer ervaring. Dat geeft toch een goed gevoel.”
Reacties (4)
Evidekip bezorger | vrijdag 10 november 2006 - 22:40 | |
aantal posts:15 | Leuk artikel, heel erg leuk dat het zo gedaan wordt!! Fijn dat het ook lukt! Fleur krijgt ook van mij een groot compliment!! |
eer stagiair | maandag 13 november 2006 - 16:38 | |
aantal posts:53 | llllleeeeeeeeeeuuuuuuuukkkkkkk!!!!! |
mai bezorger | dinsdag 14 november 2006 - 20:55 | |
aantal posts:18 | mijn complimenten voor fleur |
riek bezorger | dinsdag 14 november 2006 - 21:07 | |
aantal posts:18 | gaafffffffffff leuk dat ze ook werk naar hun zin krijge, egt tof, kheb trouwes video gzien van fleur, ok errrrrug leuk... |