Studenten voor de klas
Het CDA wil studenten voor de klas om het lerarentekort in te perken. Goed plan, zo luidt de stelling. Hanneke en Bas reageren.
„Liever een student dan geen les”
„Ik krijg liever van een student les, dan helemaal geen les. Door het lerarentekort vallen er enorm veel lessen uit. Zelf heb ik hierdoor geen tekenen, een uur minder muziek en een uur minder Engels.
Het lijkt mij goed om studenten deels in te zetten. Van de drie uur Engels die ik per week hoor te krijgen, zou dat ene uurtje best door een student gegeven mogen worden. Het is beter dan helemaal geen les.
Daarnaast geeft een opgeleide docent nog twee uur les. Dat is trouwens ook nodig. Je merkt dat leraren meer ervaring hebben en makkelijker hun kennis kunnen overdragen.
Zo heeft een docente Engels door de jaren heen ondervonden dat leerlingen de Engelse grammatica erg lastig vinden. Ze heeft daarom een schema ontwikkeld, waarop alles op een rijtje staat. Een student die net voor de klas staat, kan nog niet uit zijn ervaring putten.
Studenten worden ook niet zomaar voor de klas gezet. Tijdens de laatste twee jaar van hun studie hebben ze genoeg kennis voorhanden om leerlingen wat bij te brengen. Daarnaast is het voor hen ook een leerervaring om te kijken of lesgeven uiteindelijk wat voor hen is.”
Hanneke van Willigen (14), Dordrecht
„Docent weet met klas om te gaan”
„Een student les laten geven? Dat moet niet kunnen. Van iemand die voor de klas staat, mag je verwachten dat hij een diploma op zak heeft en ruime kennis heeft van het vak waarin hij of zij lesgeeft.
Daarnaast is het ook belangrijk dat leraren iets weten over hoe ze met leerlingen moeten omgaan. Hoe behandel je bijvoorbeeld een agressieve leerling? En hoe bewaar je orde in de les? Volgens mij wordt een docent tijdens zijn opleiding hier ook in geschoold. Dit mist een student.
Daarbij heeft een docent ook veel meer ervaring met lesgeven. Deze staat zekerder voor de klas. Leerlingen reageren nu eenmaal op het gedrag van docenten. Ik kan me goed voorstellen dat een student eerder gepest dreigt te worden omdat deze toch onzekerder voor de klas staat. En leerlingen denken dat ze meer bij studenten kunnen maken.
Als het puur om kennis gaat, zou je van een student best kunnen leren. Hij volgt niet voor niks een gespecialiseerde opleiding. Maar dan is het wél belangrijk om een wat ouderejaarsstudent in te zetten, en dan voor die vakken die er uiteindelijk iets minder toe doen, zoals bijvoorbeeld tekenen en handvaardigheid.”
Bas Sturm (14), Oost-Souburg
Reacties (14)
carola bezorger | woensdag 8 november 2006 - 11:37 | |
aantal posts:42 | he bas, ben jij een broertje van suzanne? |
zus stagiair | woensdag 8 november 2006 - 15:10 | |
aantal posts:51 | JA! Ik wil wel Bio gaan geven, gaaf! |
hansjjj bezorger | woensdag 8 november 2006 - 16:28 | |
aantal posts:39 | nou ja ik wil liever verval hoor |
0123456789 correspondent | woensdag 8 november 2006 - 16:29 | |
aantal posts:107 | kwil bes wiskunde geven hoor lijk me bes wel leuk maar dan wel aan vwo |