Yord herfst logo
Home      Zoeken      
<p>Slideshow</p>

Slideshow

    Leerlingen Gomarus aan de slag voor Yord

    GORINCHEM - „Best lastig, een goede poll verzinnen”, zegt Joost Braspenning uit klas 3H4. Samen met vijf andere leerlingen van de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem ging hij woensdag aan de slag voor Yord.nl. De scholieren maakten twee polls en bewerkten nieuwsartikelen voor de website.

    Voor de Yordbus

    Voor de Yordbus


    Toeterend draait de Yordbus het schoolplein op van de Gomarusscholengemeenschap in Gorinchem. Enkele leerlingen in de aula kijken verbaasd door het raam naar de pimpelpaarse Volkswagenbus. De kop van Yord staart onbewogen terug.

    Vandaag krijgt de Yordredactie assistentie van zes Gomaristen. De derdeklassers helpen bij het bewerken van nieuwsberichten voor de website en het maken van een Yordpoll.

    Jobke, Joost, Anne, Henrik, Mieke en Jan-Herber staan al te wachten bij het lokaal. Mevrouw Reijnders, docente aan de Gomarus, heeft overal voor gezorgd: een vrij klaslokaal, internetaansluiting, cola en sinas; chocomel voor bij de lunch.

    Laptops worden ingeplugd, kranten opengeslagen; het werk kan beginnen. In twee groepjes van drie starten de Gomaristen met het uitzoeken van het nieuwsoverzicht van woensdag 18 oktober. Uit de lange lijst moeten ze één interessant en één belangrijk nieuwsartikel uitkiezen. „Deze lijkt me wel wat”, zegt Mieke Walraven uit 3H1. Ze wijst op het stukje met de kop ”Leraar verstoort zelf ook orde”. Een artikel over onderzoek naar conflicten in de klas. „Ja, leuk,” knikken Anne en Joost.

    Voordat het nieuwsbericht online kan, moet er het een en ander aan gebeuren. Er moet een prikkelende kop boven en moeilijke woorden worden vervangen door begrijpelijke taal. „Ik vind deze kop wel goed”, zegt Anne. „Hij is gewoon duidelijk.” „Ik begrijp niet wat het woord escaleert in deze zin betekent”, merkt Mieke op. „Dat er een conflict ontstaat”, antwoordt Joost. Samen besluiten ze de zin te veranderen. Nog wat wijzigingen; hier een zin weg, daar een woord erbij en klaar is kees. Het bericht kan online.

    Een paar muisklikken in het redactieprogramma, opslaan, terug naar Yord.nl en daar staat-ie, bovenaan de website: ”Leraar verstoort zelf ook orde”. Eronder staat het artikel ”Politie Italië pakt kerkdieven op”, bewerkt door Jobke, Henrik en Jan-Herber. Verderop in het lokaal werken ze al aan een poll over Saddam Hussein.

    „Volgens mij is een goede poll een beetje nieuws, is-ie interessant en heeft-ie iets met jongeren te maken,” denkt Joost hardop. „Voor onze poll kunnen we dus best het nieuwsbericht gebruiken over conflicten met leraren. Dat is nieuws, gaat over jongeren en is leuk.” Mieke en Anne stemmen met die keus in.

    Als stelling voor de poll neemt het drietal ”Ik voel me wel eens respectloos behandeld door leraren”. Nu nog vier verschillende antwoorden bedenken. Twee mogelijkheden voor, en twee tegen de stelling. De ’voors’ zijn snel bedacht „Ja, ze geven vaak ten onrechte straf”, oppert Anne. „Ja, ze maken misbruik van hun gezag”, kiest Mieke als tweede antwoord. „Daar gaan leerlingen vast allemaal op stemmen”, denkt Joost.

    Nu nog twee ’tegens’. Daar moeten de scholieren goed over nadenken. Joost: „Best lastig, een goede poll verzinnen”. Reijnders kijkt even mee over de schouders van haar leerlingen. „Leuk onderwerp, maar ik stem tegen,” lacht ze. „En de andere docenten ook, dat verzeker ik je.”

    Als de poll klaar is bekijken de leerlingen het resultaat. Verse nieuwsberichten, een leuke poll, wat foto’s; mooi zo. Yord kan er vandaag weer tegenaan.

    Reacties (17)

    lovejoew
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:4

    nouja dat slaat ook nergens op hanna
    big-momma
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:10

    hahahaaaa mieke zit bij mij in de klas:D ga zo door meid:P
    «  1  2