Leerlingenraad sleept 2500 euro voor school binnen
ALKMAAR - Het studiehuis, ofwel de tweede fase. Voor sommigen is het een complete ramp. Anderen genieten van de vrijheid. De leerlingenraad van de christelijke scholengemeenschap Jan Arentszoon in Alkmaar droeg zijn school zelfs aan voor het beste studiehuis. Donderdag eindigde de school in de top 5 en ging de raad met 2500 euro naar huis.
Als voorzitter van de leerlingenraad heeft Laura van Aanholt (17) de touwtjes stevig in handen. „Meedenken met het beleid van de school, delegeren, het is super om als leerling andere scholieren aan te sturen. Zelfs met docenten en directie heb ik leuk contact. Een keer per maand lunchen we als leerlingenraad met de algemeen directeur. Waar we dan over praten? Nou, bijvoorbeeld over de invulling van de roosters. We hadden vorig jaar veel tussenuren, dat wilden we graag anders. En dat is gelukt. Of we praten over de nieuwbouw van onze school. Er zijn altijd gesprekspunten.”
Vorig jaar kreeg de leerlingenraad een brief met de vraag of hij wilde meedoen aan het nieuwe project De Gouden Schoolbank. Deze award voor het voortgezet onderwijs is bedoeld om opmerkelijke scholen in beeld te brengen. Dit keer met als thema ”het beste studiehuis”.
Laura reageerde binnen de leerlingenraad direct enthousiast. „Wij hebben op school inspirerende leraren die het studiehuis voor ons erg leuk maken. We werken veel in groepjes. Ook zijn we sterk wat betreft computerprogramma’s. Vanuit huis kunnen we via intranet bekijken hoe ons rooster eruitziet, of er lessen uitvallen en wat het huiswerk is. Dat is ideaal voor het zelf inplannen van studieactiviteiten.”
De leerlingenraad vatte de positieve punten van de school samen in een brief en stuurde deze op naar het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie, initiatiefnemer van het project. Uit de 65 inzendingen werden vijf scholen genomineerd, waaronder die van Laura.
Toen begon het echte werk. „Op school kwamen juryleden aan wie wij een presentatie over de school moesten geven. Dat was best spannend, vooral ook omdat er geen docent aan te pas kwam. Ook moesten we een filmpje over de school maken. Deze zou tijdens de wedstrijddag, afgelopen donderdag, worden gepresenteerd. We hebben jongeren en docenten geïnterviewd en daarvan een soort journaaluitzending gemaakt.”
Laura regelde een grote bus, waarmee in totaal zo’n vijftig leerlingen, docenten en ouders donderdag richting de Rode Hoed in Amsterdam werden vervoerd. Daar gingen de scholen na het vertonen van hun filmpje met elkaar in debat over het thema ”goed onderwijs”. „Helaas had minister Van der Hoeven van Onderwijs afgezegd. Ze had een begrotingsvergadering.”
Aan het eind van de dag kreeg elke school een juryrapport. „Wij scoorden goed op ict-niveau, maar veel dingen konden ook beter. Daarom zijn we niet met 10.000 euro -de eerste prijs- maar met 2500 euro -de gedeelde tweede prijs- naar huis gegaan. We gaan nog stevig nadenken wat we met het geld gaan doen.
De jury vond dat onze school meer kon werken met modules. Dus bijvoorbeeld bij het vak Frans eerst een maand grammatica geven en dat afronden met een toets, vervolgens lees- en schrijfvaardigheid behandelen en ga zo maar door. Maar dat vind ik helemaal niks. Ik hou van variatie. Een leuke tip, maar daar doen we dus niks mee.”
Reacties (7)
Siska correspondent | zaterdag 14 oktober 2006 - 14:45 | |
aantal posts:163 | Zo, anders kun je ff organiseren, hé! Maar gefeliciteerd hoor! |
Ann stagiair | maandag 16 oktober 2006 - 15:18 | |
aantal posts:75 | @inkie "Vriendje", hoe oud ben je????? |
flower verslaggever | maandag 16 oktober 2006 - 19:37 | |
aantal posts:981 | he evidekip ben jij eveline? |