Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    „Pabostudent moet kunnen rekenen”



    Veel leerlingen uit groep acht kunnen beter rekenen dan hun stagemeester- of juf. De helft van de eerstejaarspabostudenten zakt voor de rekentoets. Nelleke en Marianne geven hun mening.

    „Elke leerling heeft z’n zwakke kanten”

    Nelleke

    Nelleke


    „Je zit op school om te leren. Dat betekent dat je nog niet alle kennis bezit. Als blijkt dat de helft van de eerstejaarspabostudenten zakt voor hun rekentoets dan is dat jammer. Maar ze hebben nog vier jaar voor de boeg om een bekwame meester of juf te worden.

    Daarbij moet je de toets gewoon een keer halen, wil je door mogen naar het volgende jaar. Dus die kennis wordt zeker kritisch getoetst.

    Het is ook best verklaarbaar dat studenten rekenen lastig vinden. Op de middelbare school heb je bij wiskunde niet anders gewerkt dan met een rekenmachine. Dat is een handig middel, maar je eigen rekenkundige vaardigheden worden hiermee niet goed ontwikkeld. Je moet daarom mensen de tijd gunnen om weer te leren rekenen zonder hulpmiddelen. Leerlingen hebben dit ook ooit gekund. Op de lagere school heb je genoeg geoefend met rekenen. Blijkbaar ging dat ook goed, want anders hadden deze studenten nooit naar de havo gekund, wat minimaal nodig is voor pabo-opleiding.

    Je moet kennis ook in z’n totaliteit zien. Elke leerling heeft z’n zwakke kanten. Iemand die slecht in rekenen is, blinkt mogelijk weer uit in taal.”
    Nelleke Brand (19), Barneveld

    „Pabostudent moet kunnen rekenen”

    Marianne

    Marianne


    „Als je les wilt geven, moet je een goede basiskennis hebben. Anders kun je leerlingen niet voldoende of niet op de juiste manier iets aanleren. Als er dus een instaptoets gemaakt moet worden, moet daaruit blijken dat je basis al goed is.

    Tijdens stages moeten pabo-studenten rekenles geven. Je mag dan van een student verwachten dat hij of zij het vak beheerst. Kinderen hebben vaak hele verhalen over hun juf of meester, zijn vaak trots op hen. Pas hoorde ik een verhaal van een leerling die zei dat zijn meester of juf niet goed de rekenmethode wist uit te leggen. De leerling zelf snapte het wel en moest deze uitleggen aan een medeleerling. Dit moet toch niet mogen? Waarom gaan leerlingen dan naar school? Ze moeten leren van de kennis van hun docent.

    Ook kan het de geloofwaardigheid in twijfel trekken. Want gaat het met nakijken wel goed? De leerling kan dan ook bij andere vakken gaan twijfelen aan de kennis van de leraar, terwijl dat mogelijk niet reëel is.

    Een rekentoets voor de start van de opleiding is geen slecht idee, zeker als blijkt dat zo veel studenten de rekentoets niet halen. Je kunt zo mogelijk dan tijdig je kennis opkrikken.”
    Boeder (18), Kesteren

    Reacties (18)

    riet
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:14

    je moet wel kunnen rekenen,maar als je 1 keer zakt dan wil dat niet zeggen dat je geen onderwijzer kan worden
    nini
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:7

    als je zelf al niet kan rekenen hoe kan je dan iemand wat leren? oke het zecht niet iets over je andere kwaliteiten maar het is wel gek dat je dat niet kan als onderwijzer.
    Joyce
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:9

    ik heb toevallig net de rekentoets gemaakt en ik ben gezakt.. dat wil niet zeggen dat ik niet geschikt ben..! Alles is gewoon weggezakt en ik moet nog even oefenen om hem de volgende keer wel te halen! In groep 8 kon ik het ook dus het moet nu ook kunnen met enige opfrissing van het geheugen.. Het gebeurt trouwens allemaal op de middelbare school. Daar wordt echt alles met de rekenmachine gedaan.. misschien dat ze daar maar eens wat aan moeten veranderen!
    «  1  2