„Leren luisteren naar de klant”
Niels van Duijn (18) Young Business Talent 2006
OPHEUSDEN - Gekleed in nette donkere broek en overhemd opent Niels van Duijn (18) deze dinsdagavond de deur. Zijn colbertje hangt om de hoek. De ’ondernemer’ uit Opheusden is een week geleden uitgeroepen tot Young Business Talent 2006. „Een goede uitstraling door de kledingkeuze is belangrijk voor een ondernemer.”
Young Business Talent 2006, wat houdt dat in?
„Uit ruim 6000 deelnemers die met elkaar ruim 600 miniondernemingen vormden, ben ik gekozen tot zakentalent van het jaar. Blijkbaar vonden ze mij een goede ondernemer. Ik ben er blij mee, want het staat goed op m’n cv wanneer ik ergens solliciteer.”
Wat is het geheim van een goede zakenman?
„Luisteren naar de klant, luisteren naar de concurrent en zo gauw je een kans ziet om het beter te doen, erop inspringen. Ook is het enorm belangrijk dat je gelooft in het product dat je aan de man brengt.
Als ondernemer moet je proberen slim om te gaan met het geld. Met onze minionderneming hebben we op de Wegwijsbeurs gestaan om onze verfblikhouders te verkopen. Daarin kan een schilder een blik verf klemmen zodat hij het goed vast kan houden. We konden verkopen omdat we de leverancier van de houders pas na dertig dagen hoefden te betalen. Binnen diezelfde termijn hebben we de houders verkocht en met dat geld konden we uiteindelijk de aankoop afbetalen.”
Waar let je op als je iets wilt verkopen?
„Op de lichaamstaal van de klant. Bij het Babypark in Kesteren, waar ik een baantje heb, komen veel verschillende mensen. Bij de één maak ik een grapje, bij de ander probeer ik zo snel mogelijk alles op een rijtje te zetten.
Ook een goede uitstraling door de kledingkeuze is belangrijk voor een ondernemer. Met de minionderneming onderscheidden we ons op beurzen door in een witte overall onze verfblikhouders te verkopen. Gingen we naar een winkelier of een groothandel dan trokken we een net pak aan. Dan werden we serieuzer genomen dan wanneer we in onze alledaagse kleren waren gekomen.”
Wat als de klant niet?
„Ik probeer met de voordelen van het product de klant te overtuigen. Als hij dan nadelen opnoemt, zal ik die niet ontkennen, maar probeer ik ze wel weg te poetsen op een leuke manier. Lukt dat alsnog, dan ben ik een tevreden mens.”
En als de klant ten slotte niets koopt?
„We blijven even goede vrienden. Ten slotte moeten klanten met een tevreden gevoel vertrekken, wie weet komen ze terug.”
Wat is er leuk aan ondernemen?
„Het is mooi om contact te hebben met allerlei mensen. Het is leuk hen ervan te overtuigen om mijn product aan te schaffen. Het beste is natuurlijk als ik er winst op maak. Daar gaat het om.”
Wat zou je het liefst verkopen?
„Maakt me eerlijk gezegd niet veel uit. Het is een uitdaging om 1000 balpennen te verkopen, maar dat geldt net zo goed voor een partij stoelen. Wel lijkt het me leuker om als ondernemer zaken te doen met collega’s dan met particulieren. Ondernemers letten beter op de kosten, dat betekent dus harder en scherper onderhandelen. Het is jij of ik, dan heb ik toch liever ik.”
Zijn er producten die je niet aan de man zou willen brengen?
„Ja, als ik winkelier zou ik bepaalde tijdschriften of films niet in mijn schappen willen hebben.”
Je hebt inmiddels een baan aangeboden gekregen als verkoper. Ga je daarop in?
„Nee, ik heb gezegd dat ik het in m’n achterhoofd houd. Ik hoef nog maar één jaar van m’n studie tot commercieel medewerker te volgen. In die periode kan ik nog veel leren en het zou jammer zijn als ik dat zou missen.”
Er zijn nog geen reacties geplaatst.