De omstreden stelling van Picasso
GOUDA - „Slechte kunstenaars kopiëren, goede stelen”, zei Picasso ooit. Vrij vertaald: stelen is niet verkeerd, als je het maar goed doet. Die omstreden stelling kwamen vmbo’ers vrijdag tegen in het examen tekenen en handvaardigheid.
Het is niet te hopen dat examenkandidaten Picasso’s stelling gaan toepassen. De afloop kan wel eens desastreus zijn. Op spieken staat een 1, of zelfs uitsluiting van de rest van het examen. Maar vooruit, gistermiddag speelde de uitspraak van Picasso een onschuldige rol in het thema ”remake” bij tekenen en handvaardigheid.
Remake houdt in: van iets ouds iets nieuws maken. Of: iets namaken, maar dan op je eigen manier. Picasso deed dat. Hij imiteerde het prinsesje Margarita, een creatie van de Spaanse hofschilder Velasquez, maar voegde er eigen elementen aan toe. Aan de examenkandidaten de vraag om de beide kunstwerken met elkaar te vergelijken en aan te tonen dat Picasso niet kopieerde, maar ’eerlijk’ stal.
Vakdocent J. P. G. Foppen van het Goudse Driestar College spreekt over „een leuk examen.” Kunstexamens willen op refoscholen nog wel eens problemen geven, maar dit keer trof Foppen „juist iets heel moois” aan. „Er werd een afbeelding getoond van tegeltjes in een schouw met de kruisiging van Jezus erop. De vraag luidt: Waarom op een schouw? Het antwoord: Omdat op die plek zich mensen verzamelden en kinderen onderwezen werden in de Bijbel. Heerlijk ouderwets. Ik vraag me wel af hoe allochtone leerlingen met zo’n vraag omgaan.”
Vwo’ers begonnen gisterochtend met Frans. „Iemand die dit examen afknijpen vindt, heeft weinig geoefend”, is de ondubbelzinnige reactie van docent J. Brand. Hij trof „leuke, duffe en feministische teksten” aan. Voorbeeld van een duffe? „De tekst over het broodje met jodiumsmaak: La baquette iodée. Je zou er van afvallen.” Een grappige tekst? „Die over de vraag waarom Hollanders gemiddeld 10 centimeter langer zijn dan Engelsen en Amerikanen. Omdat ons land onder de zeespiegel ligt en wij dan minder snel verdrinken. Humor toch?”
De gatenteksten -vul de ontbrekende woorden in- willen nog wel eens moeilijk zijn, maar Marjanneke Guiljam vond ze dit keer meevallen. Ze staat „niet heel geweldig voor Frans”, maar over de uitkomst van het examen is ze positief. En dan? „Engels studeren.”
Duits stond er voor de havo op het programma. Marco Verweij had schik om de tekst over de superstudent. „Hij zat al op z’n dertiende op de universiteit en ging voor z’n lol psychologie studeren.” Marit van den Berk: „Ik heb vrijdag het examen van 2005 geoefend, maar dat was een stuk moeilijker.” Docent C. J. Veldhuijzen is het daarmee eens, hoewel hij alleen de teksten nog maar gelezen heeft. „Of er geniepige vragen tussenzitten, weet ik niet.”
Over de onderwerpen is Veldhuijzen tevreden. „Leuk voor jongeren: over mobiele telefoons, een computervirus en het voorbereiden van een sollicitatiegesprek.” Bij vraag 41 moesten de leerlingen twee pagina’s tekst lezen. „Niet alles gaan spellen, maar vooral de kopjes goed lezen, dan kun je hele stukken overslaan”, aldus de Driestardocent.
Wiskunde, de schrik van veel leerlingen. Niet van Christiaan Meijer. De havokandidaat toonde zich gistermiddag tevreden: „Er werd gevraagd wat ik had geleerd.” Ook Marina Sterk vond het „best wel makkelijk.” Toch zegt lerares L. W. den Boer: „Het was een examen op niveau, zeker geen weggevertje.” Maar met een goede voorbereiding moest het wel lukken, aldus Den Boer. Of haar leerlingen dat doen? „Ik heb een serieuze groep, heel plezierig om mee te werken.” Nu de cijfers nog.
Vwo’ers sloten de dag af met management en organisatie, het oude vak bedrijfseconomie. Docent W. G. Teeuw is tevreden, maar plaatst wel een kanttekening. „Jammer dat er geen boekhouden in zit. Het is te veel lezen en interpreteren van cijfers.” Tweede puntje: „Leerlingen die goed kunnen lezen en een beetje feeling voor rekenen hebben, komen een heel eind met dit examen.” Maar niet ver genoeg, haast hij zich. „Ze halen geen voldoende.”
Er zijn nog geen reacties geplaatst.