Yord herfst logo
Home      Zoeken      

Het dilemma van Wen Hu

MIDDELHARNIS - „Zal het voor Spyker Cars nv door de emissie van aandelen moeilijker of makkelijker worden om voor de uitbreiding in Zeewolde en Coventry vreemd vermogen aan te trekken?” Een van de 33 vragen waarmee de havo-leerlingen donderdag de examenweken begonnen.

Het antwoord houdt verband met de vier informatiebronnen over Spyker die de havisten tijdens het examen van het vak management en organisatie voorgeschoteld kregen. De informatie over de auto’s -de Spykers gingen voor 355.000 euro per stuk over de toonbank- werd verzameld door Wen Hu, die overweegt dealer voor het merk in China te worden. Wen vindt dat aan de beursnotering van Spyker risico’s verbonden zijn. Daarom vergelijkt hij de beurskoersontwikkeling van de autofabrikant met de AMX-index. De Nederlandse havoleerlingen mochten donderdag hetzelfde doen.

Jeanine, Machteld, Cindy en Tineke -op de grond in de gang van de Prins Mauritsscholengemeenschap in Middelharnis- zijn het erover eens: een examen met zulke vragen is goed te doen. „Het was veel gemakkelijker dan de tentamens. Dan vragen ze meer door. Nu vroegen ze allerlei verschillende dingen, maar veel oppervlakkiger.”

Opgeluchte gezichten bij hun lotgenoten die de zaal uitkomen. „Dat was na sommige tentamens wel anders. Dan zagen sommigen er heel verslagen uit.”

Dat de tentamens moeilijker waren dan het examen, is volgens docent mr. R. E. Groenendijk zonneklaar. „Tijdens de tentamens ga je dieper in op dingen. Het examen had echter een goed niveau.”

Belangrijker nog: er werd gevraagd wat er gevraagd moest worden. „De vorige twee jaren werden er meer algemene praktische vaardigheden getest. Daar is vanuit de landelijke vakgroep aanmerking op gemaakt. Deze keer was het weer een echt bedrijfseconomisch examen. Daar ben ik blij mee, vanwege de kwaliteit van het vak en omdat het meer aansluit bij de praktijk. In het bedrijfsleven of de middenstand zullen leerlingen met balansen en resultaatrekeningen moeten werken, maar die kwamen de vorige twee jaren in het examen nauwelijks aan de orde.”

Voor de vwo’ers stonden donderdag Grieks en biologie op het rooster. Op de Prins Maurits kregen de examinandi voor biologie een halfuur extra, omdat een derde deel van de opgaven op de computer moest worden gemaakt. Het examen is daarom verplaatst van de gymzalen naar de mediatheek. Naast de docenten die zwijgend toezien, zit er ook een automatiseerder op wacht, omdat wonderen der techniek nogal eens op cruciale momenten haperen.

Computers zoemen, kleurige kaartjes schuiven over de schermen. „Open het programma Loenderveen (Meer), klik op OK. Klik op Help, vervolgens op Inhoud en vervolgens op Kennis. Zoek uit ”Actief biologisch beheer” en ”Eutrofiëring” inhouden. Sluit het Help-programma af.” Waarbij het Helpprogramma geen hiaten in Inhoud en Kennis bij de leerlingen opvult...

Arne Slingerland toont zich na afloop positief. „Er zaten wel lastige dingen in, maar in het algemeen ging het wel. Geen slecht begin.” Examen doen op de computer hoorde niet bij de lastige dingen. „Daar hadden we veel mee geoefend.”

Jeanine Wiegel houdt een slag om de arm. „Het was wel te doen, maar je weet nooit helemaal zeker of je het goede antwoord invult. Dat is vaak zo bij dit vak.” Wat opviel: „Een groot aantal open vragen, terwijl er in de examens van vorig jaar, waar we mee geoefend hebben, veel meer meerkeuzevragen zaten.”

Docent ir. A. R. van Klinken signaleert dat het aantal vragen afneemt: vroeger 46, vorig jaar 35, nu 33. „Dat wil niet zeggen dat het examen gemakkelijker wordt. Zelfs niet dat het korter wordt. Ook dit jaar klaagden de leerlingen over tijdgebrek. Het extra halfuur had vrijwel iedereen nodig.”

Wat de meerwaarde van het computergebruik is, vraagt Van Klinken zich af. „Alleen bij het onderwerp gedrag zie ik een wezenlijk winstpunt. De overige biologische kennis had ook zonder de computer getest kunnen worden. Vorig jaar vond ik het nut van de computer duidelijker, met name bij de animaties over de celcommunicatie.”

Er zijn nog geen reacties geplaatst.