Van Lodenstein pakt uit met kunstexpositie
AMERSFOORT - Voelbare kleuren, geschilderde gedichten en behaarde barkrukken. Dat, en nog veel meer, is te zien bij de ”2e fase tentoonstelling” op het Van Lodensteincollege in Amersfoort, die vrijdagavond officieel is geopend. Honderd leerlingen presenteren daar hun eigen kunstwerk. Klik onderaan dit artikel op de namen voor een portret van de kunstenaars en hun werk.
„Dit is koningin Izébel.” Een beetje verlegen wijst Janneke Boonzaaijer, havo 4-leerling, naar het door haar beschilderde doek. In felle kleuren, veel rood en hardblauw, is een trotse vrouw neergezet. Oosterse versieringen tooien haar gezicht: oorbellen, een neusring, een voorhoofdsiersel. Ze heeft grote ogen en een harde mond.
Kunst is op deze expositie meer dan verf en papier. Twee hip ogende, zwarte barkrukken staan strak naast elkaar. De zittingen zijn bekleed met langharig kunstbont. Het geheel doet design-achtig aan. „Dit heet ”Riche nouveau”, zegt de maker van het werkstuk, Job van Roekel uit vwo 4.
Leerling Jan Top, uit vwo 5, verricht met een speciale act de officiële opening van de ”2e fase tentoonstelling”. In een paar grove streken beschildert hij een wit doek met ecoline. Langzaam komen er letters achter de ecoline vandaan: ”Hierbij verklaar ik de tentoonstelling voor geopend”. „Die letters zijn van witte olieverf”, licht tekendocente C. van de Berg toe. „Ecoline en olieverf stoten elkaar af.”
Op de expositie zijn kunstwerken te zien van leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo. Alle werkstukken zijn gemaakt bij de vakken tekenen en handvaardigheid, een kwart daarvan voor het eindexamen. Leerlingen en docenten hebben samen aan de voorbereiding van de expositie gewerkt. Een havo 5-leerling heeft de uitnodiging en affiches ontworpen.
Doel van de expositie is om kunst van leerlingen onder de aandacht te brengen van familie, vrienden, docenten en medescholieren. „Kunst is er om bekeken te worden”, aldus de tekendocente. „Maar de praktijk leert dat werkstukken vaak onder het bed van leerlingen verdwijnen. Met deze expositie willen we leerlingen juist stimuleren om hun werk waar ze trots op zijn te presenteren.”
De examenkandidaten zijn vrij in het materiaal voor hun kunstwerk. Een greep: glas, fiberfill, kippengaas, hout, olieverf, vilt. Van de Berg: „De leerlingen mogen ook zelf een thema uitkiezen. Daarin laten wij ze vrij, maar we proberen ook te sturen.”
Het is voor het eerst dat het Van Lodensteincollege zo’n grote expositie organiseert. „ We vinden het belangrijk dat kunst de ruimte krijgt in het schoolleven”, zegt de docente. „Veel niet-christelijke scholen bieden leerlingen een podium om hun werk te presenteren. Daar kunnen we vaak niet aan meedoen, bijvoorbeeld omdat een expositie op zondag open is.”
Bij de becijfering van de werkstukken letten de docenten op verschillende aspecten. „We beoordelen of de opdracht goed is uitgewerkt en of de compositie sterk is. Maar ook of de materialen goed zijn toegepast.” Volgens de docente zit er beslist talent tussen de leerlingen. „Er zijn echt topstukken te zien op de tentoonstelling. Een meisje heeft bijvoorbeeld een prachtig memoryspel gemaakt. Dat is een werkstuk waarbij vormgeving en functie allebei tot hun recht komen.”
Twee ’Lodensteiners’ gaan in elk geval verder met kunst: Van de Berg: „Eén leerling gaat naar de kunstacademie, een andere leerling wil de opleiding tot binnenhuisarchitect volgen.”
Benieuwd naar kunst van het Van Lodensteincollege? Bekijk de slideshow bij dit artikel.
Klik op de namen voor een portret van de kunstenaars en hun werk:Anneke Schouten
Elsje van der Meer
Janine Otten
Adinda Bravenboer
Marije Ebbers
Alie Crum
Roelyn Eerbeek
Willemine van Weelden