Yord herfst logo
Home      Zoeken      

Kleuren voelen

Naam: Roelyn Eerbeek
Leeftijd: 17 jaar
Klas: 6 vwo

Wat wil je met jouw kunstwerk tot uitdrukking brengen: „Kleuren voelen. In vazen heb ik verschillende soorten materiaal gedaan. Door je hand in de vaas te steken en het materiaal te voelen, denk je aan een kleur.

In de eerste instantie wilde ik dit maken voor blinden, maar er zijn niet veel blinde mensen bij ons op school. Maar niet-blinden kunnen kleuren natuurlijk ook voelen. Dit is iets voor iedereen eigenlijk. Voor de vazen liggen drie kaartjes waar de kleur opstaat. Het eerste kaartje is in brailleschrift, het tweede kaartje omschrijft de kleur, op het derde kaartje staat de kleur.”

Waarom voor dit onderwerp gekozen: „Iets met kleur doen, leek me leuk. Je kunt het natuurlijk simpel houden en gewoon iets met kleur maken, maar dat wilde ik niet. Ik heb mensen vragen gesteld, bijvoorbeeld: Waar denk je aan bij de kleur lichtblauw? Wollig kreeg ik vaak als antwoord. Aan de hand van die gegevens heb ik mijn werk gemaakt.”

Hoe gemaakt: „Ik heb heel veel verschillende materialen gebruikt. Voor de kleur bruin heb ik een mengsel gemaakt van behangplaksel en zaagsel. Dat zit in de vaas waar het kaartje bruin voor ligt. Voor de kleur groen heb ik dun draad en kaarsvet genomen.”

Wat wil je bereiken met jouw kunstwerk: „Je hoeft niet per se een kleur te zien om te weten wat-ie inhoudt. Door te voelen kom je ook een heel eind. Dat wil ik mensen graag duidelijk maken.”

Wat verwacht je van deze expositie: „Belangstelling voor elkaars werkstukken. Normaal staat jouw werk in het handvaardigheidlokaal en weinig mensen zien het. Door deze expositie kun je het ook andere leerlingen tonen.”

Waarom handvaardigheid als examenvak gekozen: „Creativiteit kan ik gebruiken bij de opleiding die ik misschien ga volgen.”

Later iets doen met kunst: „Waarschijnlijk niet. De opleiding sociale geografie en planologie lijkt me leuk. Je bent dan onder andere bezig met de inrichting van gebieden.”

Er zijn nog geen reacties geplaatst.