Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Rokend rubber in Warnsveld

    Remmen, rijden en alcoholgebruik centraal op instructiedag voor jonge automobilisten

    „Alsjeblieft. Hier zijn de sleutels. Je hebt een rijbewijs, dus je weet hoe het moet.” Bas (18) kruipt achter het stuur van de zwarte Volkswagen Golf en start de motor. Nathalie (20) gaat naast hem zitten. Achterin kruipt de rijinstructeur die vandaag voor rijadviseur speelt. „Omdat we geen instructies geven, hooguit aanwijzingen.”

    Bas en Nathalie zijn 2 van de 36 jonge automobilisten die binnen een jaar na het halen van hun rijbewijs gratis een rijcursus volgen. In Warnsveld, bij rijschool Voskamp, georganiseerd door het Regionaal Orgaan Verkeersveligheid Gelderland. Coördinator Jaap van Steenbergen: „Het doel is jonge automobilisten die net hun rijbewijs hebben in de praktijk te laten oefenen. Want deze groep is verhoudingsgewijs vaak betrokken bij een ongeval.”

    Rustig stuurt Bas de auto deze vrijdagochtend over de provinciale weg richting Deventer. Geen enkele keer tijdens de rit, die een uur duurt, rijdt hij te hard. Bas: „Dat is normaal wel anders. Ik heb een Volkswagen Corrado, zo’n sportief model, met spoiler.” Ook het incassobureau van justitie weet dat Bas te hard rijdt. Hij heeft vijf boetes gekregen in de tien maanden dat hij in het bezit van zijn rijbewijs is.

    „Je vergat het knipperlicht aan te doen bij het inhalen”, zegt Nathalie. Ze buigt zich over het formulier dat ze aan het eind van de rit moet invullen over Bas’ rijgedrag. „En Bas hield geen twee handen aan het stuur. Trouwens, dat doe ik ook nooit. M’n armen worden zo zwaar als ik m’n handen op ”tien voor twee” houd.” Toch is het volgens de rijadviseur slim om beide handen aan het stuur te houden. „Bij een plotselinge manoeuvre kun je met één hand een file wel ontwijken, maar moeilijk terugsturen, bijvoorbeeld de weg op.”

    Finaal kapot
    In het instructielokaal van de rijschool zitten negen cursisten en instructrice Simone Krieger. Het gezelschap praat over de gevolgen van alcohol in het verkeer. Yorke: „Ik schaamde me gigantisch de volgende dag.” Breed gebarend legt hij uit hoe hij op een scooter in beschonken toestand tegen een rood-wit paaltje aanreed. „Drie meter links en drie meter rechts had ik de ruimte. Maar nee, ik knalde met mijn zatte hoofd tegen dat ding aan. Scooter finaal kapot. Ik mankeerde gelukkig niets. De dag daarna kreeg ik pas in de gaten wat ik had gedaan.”

    Krieger knikt. „Dat zie je vaker bij mensen die dronken achter het stuur kruipen. Ze rijden door na een ongeval.” Ze vraagt de groep welke andere gevolgen alcohol in het verkeer heeft. Een van de eerste reacties is: „Je reageert trager.” Jelle: „Je wordt overmoedig.” De gevolgen laat Krieger met een video zien. Een 21-jarige jongeman, met vijf glazen sterke drank op, kruipt achter het stuur. Hij rijdt een bocht in die is afgezet met pionnen. Een pop die als voetganger op de stoep staat, is het slachtoffer en raakt beklemd onder de auto.

    Vangrail
    „Jongens, nu gaan we eens even lekker scheuren.” Miel (18) zit achter het stuur van een oud Renaultje, afkomstig van de rijschool. Hij geeft voluit gas op de parkeerplaats bij de rijschool. Bij het schakelen naar de tweede versnelling slipt de motor even. „Stop!” klinkt de stem van instructeur Peter te Walvaart door de mobilofoon. Miel staat boven op de rem. De auto slingert slippend heen en weer. Met beide handen probeert de bestuurder het voertuig in bedwang te houden. Met een ruk komt de Renault tot stilstand op de straat na de gladde matten. Passagier Jelle: „Nog een keer.”

    Het is niet de eerste keer dat Miel vol in de remmen moet. „Laatst op de snelweg belandde ik opeens in een file.” Lachend: „Ik stond wel op tijd stil, maar het behulp van de vangrail. Gelukkig was het niet mijn eigen auto.”

    Te Walvaart demonstreert de cursisten het verschil in lengte van de remweg bij snelheden van 30 en van 40 kilometer per uur. De acht jongens en één meisje schatten dat de remweg in het eerste geval 6 meter lang is. Met gierende motor stuift de Rover op de pionnen af. Slippend komt het voertuig binnen 4 meter tot stilstand. Te Walvaart zet een pion voor de neus van de auto en rijdt terug.

    Bij de tweede poging stampt hij bij een snelheid van 40 kilometer per uur vol op de rem bij de twee pionnen die het begin van de remweg markeren. Pats! De pion vliegt de lucht in. Met rokende banden staat de Rover pas 9 meter verderop stil. De geur van verbrand rubber drijft voorbij. „Dat had ik niet verwacht”, zegt een van de cursisten. Te Walvaart stapt uit en vraagt: „Stel je voor dat de pion een mens was, wat dan?” „Dan was-ie zwaargewond”, klinkt het besliste antwoord. Te Walvaart: „Tien kilometer per uur verschil lijkt weinig. Maar zie je nu hoe groot dat is?”

    Pats! De pion vliegt de lucht in.

    Pats! De pion vliegt de lucht in.

    Volgens cursist Gerjan hebben de remoefeningen zeker zin. „Ik weet nu wat de mogelijkheden zijn en heb een noodstop geoefend. Dat had ik nog nooit gedaan in het verkeer.”

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.