Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Leerlingenraad naar wokcafé

    Joske (16): De inrichting van de kantine was ons ding

    Een lange zitbank in de kantine, lage prijzen voor de snacks en het ontwerp voor de nieuwe vlag van de school. De leerlingenraad van het Wartburg College, locatie Guido de Brès, in Rotterdam denkt erover mee.

    „Er zijn nog steeds geen spiegels in de kleedruimtes.” Het eerste punt op de agenda van de vergadering van de leerlingenraad met locatiedirecteur R. Toes is duidelijk. Toes: „De vraag is waar we de spiegels moeten ophangen. Heeft iemand van jullie een idee?”

    Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren organiseerde deze week een studiedag over manieren waarop de leerlingen beter bij school kunnen worden betrokken. Op het Wartburg College komt elke maand de leerlingenraad bijeen voor overleg met de directeur. Gisterochtend tijdens het derde lesuur was het weer zover.

    Rode trappenhuis
    „Nee, het is geen probleem om voor de vergadering over de leerlingenraad te praten.” Voorzitter van de raad Wouter Beinema (17) uit vwo 6 kan zo uit de les wegblijven als dat nodig is. Samen met Willeke Verhoeven (16) uit havo 5 en Joske Vos (16) uit havo 4 zit hij in „het hokje op de eerste verdieping bij het rode trappenhuis.”

    Het werk voor de leerlingenraad kost volgens de drie niet veel tijd. Wouter: „Eens per maand hebben we een vergadering. Die duurt een lesuur. Meestal hebben we daarvoor nog een overleg, zonder directeur.” Joske: „Toen het nieuwe schoolgebouw officieel werd geopend, vroegen ze ons om er bij te zijn. Af en toe offer je dus wel een vrije dag op.”

    Volgens Willeke is het opofferen van vrije tijd geen probleem. „De mensen die in de leerlingenraad komen, kiezen er zelf voor, dus hebben ze dat er voor over.” Wouter: „Het meeste doen we onder schooltijd. Daarvoor kunnen we, als het nodig is, weg uit de les. Zoals nu.”

    De drie zijn ieder op een verschillende manier in de leerlingenraad gekomen. Joske: „In vwo 2 was er een soort verkiezing, Iedereen moest een naam op een briefje schrijven. Ik werd gekozen. Ik zag het gelijk zitten.” Wouter: „Twee jaar geleden was er niemand die erin wilde, toen dacht ik: Waarom niet? Lijkt me wel leuk.”

    Leuk is de leerlingenraad zeker, vindt Willeke. „Meestal is het gewoon gezellig als we vergaderen.” Joske: „Vorig jaar hadden we een uitje. We hebben gewokt in een wokcafé.” Wouter: „Dat hoefden we niet zelf te betalen.”

    Frikadel speciaal
    Of de school zonder leerlingenraad beter af zou zijn? Wouter lacht: „We zijn arrogant als we nee zeggen, maar ik denk dat de leerlingenraad zeker nut heeft.” Willeke: „We hebben bijvoorbeeld meegedacht over de inrichting van de kantine.” Joske: „Dat was echt ons ding.” Willeke: „De lange zitbank tegen de wand was een idee van twee mensen uit de raad.”

    De leerlingen in de raad bespreken ook problemen en ideeën van medeleerlingen. Willeke: „De prijzen van de snacks waren aan het begin van het jaar veel te hoog. Daar werd over geklaagd. Nu zijn ze goedkoper. Voor een frikadel speciaal betaal je nu nog maar een euro.”

    Niet alle ideeën worden naar de directeur doorgespeeld. Joske: „Iemand vroeg of er niet meer muziek kon komen in school. Door bijvoorbeeld overal mp3-spelers neer te leggen.” Wouter lacht: „Het zou wel heel toevallig zijn als meneer Toes daar hetzelfde over zou denken. In de andere gevallen overleggen we net zolang tot we eruit zijn.”

    Officieel zitten er twaalf leerlingen in de raad. Wouter telt het op zijn handen uit: „Eén uit vwo 6, twee voor het vijfde jaar en drie voor het vierde, derde en tweede leerjaar. Elk niveau in elk leerjaar heeft een vertegenwoordiger, behalve de eersteklassers.” Hoeveel dat er nu zijn? De drie blijven het antwoord schuldig.

    „Meer spiegels in toilet”

    Met een bakkie thee lekker praten over het reilen en zeilen op school. Corianne Boekhout (15) uit Waddinxveen is klassevertegenwoordigster van een 4 havoklas van het Driestar College in Gouda en woont twee keer per jaar een klassevertegenwoordigersoverleg bij. Bij deze vergadering zijn behalve twee coördinatoren, alle vertegenwoordigers uit 4 havo aanwezig.

    „Voorafgaand aan het overleg pols ik bij m’n klasgenoten of zij punten ter verbetering hebben. Je krijgt dan bijvoorbeeld te horen dat het zo’n rommeltje is bij de kluisjes, dat een leraar drie weken na een proefwerk de cijfers pas meedeelt. Of dat er behoefte is aan een afdak op het schoolplein.” Lachend: „En de meiden vragen standaard om meer spiegels in het toilet.”

    De coördinatoren gaan met de punten aan de slag. „Zij spreken docenten zo nodig aan op hun gedrag of zorgen ervoor dat ruimtes beter worden schoongemaakt.” Niet altijd krijgen de leerlingen het laatste woord. „Een afdak op het plein mocht niet. Dit zou na schooltijd hangjongeren aantrekken.”

    Corianne denkt niet -zoals bij een leerlingenraad- mee over het beleid van de school. „Over de afschaffing van het studiehuis mogen wij niet meepraten.”

    Er zijn nog geen reacties geplaatst.