„Ultieme combinatie van sporten en lesgeven”
Geschiedenis, autotechniek, planologie. Help, wat moet ik kiezen na de middelbare school? Magneet laat in een serie studenten aan het woord over hun studie. Deze week deel 1: Lianne Hazenberg (21), derdejaarsstudente op de Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding in Groningen (ALO).
Keuze: „In het derde jaar van het vwo op de scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen wist ik wat ik zou doen na de middelbare school. Iets met lesgeven en sport. Deze opleiding is de ultieme kans om beide te combineren.”
Nodig: „Voor de start van de studie onderging ik een sportkeuring en een medische test. Daarna volgde een loting, omdat er te veel inschrijvingen zijn. Ik kon niet naar de ALO in Zwolle. Gelukkig belde iemand vanuit Groningen tijdens de eerste week van het schooljaar. Daar waren in de opleiding plaatsen over.”
Leuk: „De combinatie van praktijk en theorie. Ik zit gelukkig niet de hele dag met de neus in de boeken. Minstens de helft van de tijd breng ik door in de sportzaal. Een deel daarvan is voor het oefenen van eigen vaardigheden zoals volleybal, turnen en boksen. Ik krijg ook les in hoe ik als docent in de gymzaal moet handelen.”
Moeilijk: „De opleiding is voor mensen die sportief zijn niet moeilijk. Maar, alleen goed kunnen voetballen is onvoldoende. Turnen of judo zijn net zo belangrijk. Ik vind de theoretische vakken niet moeilijk, hoewel ik me kan voorstellen dat een instromer via het mbo er meer moeite mee heeft.
De toetsen zijn vrijwel allemaal praktisch. Als ik iets goed kan, bijvoorbeeld een handstand, dan demonstreer ik dat en laat ik het afvinken door de docent.”
Stage: „Voor de zomervakantie tijdens het tweede studiejaar was dat twee dagen per week. Nu is dat nog één dag. Het is prachtig als jongens die soms een kop groter zijn dan ik naar mij luisteren.”
Vervolg: „Ik zit nu in het derde jaar, nog één jaar studeren dus. Ik hoop een baan te vinden in het speciaal onderwijs als gymdocent. Geweldig hoe die kinderen opfleuren tijdens een gymles.”