Minister Van der Hoeven wil meer vrijheid in studiehuis
Minister Van der Hoeven van Onderwijs gaat ingrijpen in het studiehuis. Diverse scholieren vinden dat er te veel examenvakken zijn. Dit moet worden verminderd.
Strak plan. Willemieke en Marcel reageren.
Willemieke de Jonge (16), Krimpen aan den IJssel
„Ik vind het absoluut een goed plan. Het aantal vakken is echt te groot. Ik zit in 5 havo en moet dit jaar in acht vakken examen doen. Vorig jaar heb ik ook al vakken afgerond. Het lijkt mij beter als minister Van der Hoeven het aantal examenvakken vermindert. Nu moet je je aandacht verdelen tussen veel vakken. Voor je gevoel kom je dan niet overal goed aan toe. Je kunt beter met een paar vakken bezig zijn en je daarin vastbijten. Dan duik je ook dieper in de stof en leer je er meer van.
Voor een vak als Frans kun je nu ook alleen de onderdelen luisteren en spreken kiezen. Met schrijven en lezen kun je dan helemaal niet uit de voeten. Het zou beter zijn als de minister verplicht stelt dat je alle onderdelen van een vak moet volgen. Daardoor leer je een taal volledig beheersen. Het is alles of niets.
Ik wist bij mijn profielkeuze al precies wat ik er later mee wilde: de pabo. Maar het profiel cultuur en maatschappij biedt zo veel vakken dat ik denk: wat moet ik ermee? Een vak als economie is leuk voor mijn algemene ontwikkeling, maar niet echt nodig voor mijn opleiding. Dan heb ik liever vakken waar ik wat aan heb.”
Marcel Brinkman (17), Rijssen
„Het aantal vakken moet je niet minderen. Scholieren moeten van alle markten thuis zijn. En dat krijg je voor elkaar door in zo veel mogelijk vakken les te krijgen. Om in de maatschappij mee te kunnen draaien heb je veel kennis nodig. Kennis op allerlei terrein. Het is daarom goed dat je zo veel mogelijk weet. De basis daarvoor kan gelegd worden op het voortgezet onderwijs.
Ik ben bijvoorbeeld blij dat ik, naast Engels, ook Frans 1 en Duits 1 heb. Dat zijn deelvakken. Je leert in die talen alleen spreken en luisteren. Dat ik geen les krijg in het schrijven of lezen van die taal, maakt me niets uit. Ik kan me tenminste verstaanbaar maken in het buitenland en mogelijk onderhandelen met hen, wat denk ik wel belangrijk is. Je kunt beter te veel vakken krijgen dan te weinig. Want je kunt nooit genoeg leren.
Ik heb het profiel economie en maatschappij gekozen. Na mijn examen -ik zit in 5 havo- ga ik naar de pabo. Ik twijfel niet of deze opleiding me zal bevallen; ik zeg al jaren dat ik het onderwijs in wil. Toch is het een veilig idee dat als het mis zou gaan, ik bij veel andere opleidingen terechtkan. Het krijgen van veel vakken is daarom zo slecht nog niet.”