Onderzoek naar naam negerzoen
TILBURG (ANP) - Koekfabrikant Van der Breggen in Tilburg, die de negerzoenen van Buys maakt, gaat de gevoeligheid van de naam negerzoen onderzoeken.
Dat heeft de fabrikant dinsdag bevestigd. Het onderzoek naar de naamsgevoeligheid van de negerzoen begint in maart. Dan zijn er genoeg medewerkers vrij om mee te helpen bij het project.
Het onderzoek volgt na een brief van de Stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname. „We krijgen ieder jaar wel een brief binnen over de negerzoen, maar de commotie rond de naam wordt steeds groter”, aldus J. van der Hoeven van Van der Breggen.
In de brieven wordt de fabrikant te verstaan gegeven dat de naam negerzoen discriminerend zou zijn. „Volgens de dikke Van Dale is een negerzoen een klein rond koekje met een bol van schuim, omhuld met een laagje krakende chocolade”, zegt Van der Hoeven.
Een goede alternatieve naam bedenken is volgens hem moeilijk, omdat de negerzoen zo ingeburgerd is. „In Frankrijk staat er inmiddels ”bisous de mousse” op de verpakking, maar op de kassabon lees je ”têtes de nègre”. In Duitsland heten ze ”Schaumküssen”, maar iedereen kent het als een ”Negerkussen””, verduidelijkt Van der Hoeven het probleem.
Ze vinden het bij Van der Breggen jammer dat er alleen wordt gekeken naar de negatieve kant van het woord neger. Van der Hoeven: „Negerzoen is hier een soortnaam. We hebben ook de partyzoen.”
De negerzoen werd in 1920 bedacht door banketfabrikant B. Buys uit het Brabantse Oudenbosch. Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn de negerzoenen in heel Europa te krijgen. Dat het Tilburgse bedrijf het naamsonderzoek doet komt doordat Van der Breggen sinds 1997 eigenaar is van Buys.