Kritiek op de kick
Docent Snoek blikt terug op EO-jongerendag: Niemand mag de oprechtheid van andermans geloof in twijfel trekken
„Mooi dat een artiest zo openlijk zijn geloof in de Schepper belijdt.” Godsdienstdocent drs. L. Snoek van het Amersfoortse Van Lodenstein College nam vorige week zaterdag op uitnodiging van Magneet een kijkje op de EO-jongerendag in het Arnhemse stadion Gelredome. Zaterdag geeft hij een terugblik, mede aan de hand van tientallen reacties die bij Magneet binnenkwamen. „Mijn kritiekpunten wegen helaas het zwaarst.”
Volgens de organisatie van de EO-jongerendag komt de helft van de aanwezigen uit de reformatorische hoek. Snoek houdt het op 40 procent. „Dat betekent dat er enkele tientallen jongeren van mijn school naar de jongerendag gaan.”
Hoe heeft hij alles ondergaan? Snoek sprak na afloop zes onchristelijke jongeren. „Zij kwamen voor de vierde keer op de jongerendag, maar zij waren maar kort in het stadion geweest. Ze vonden dat het te veel over God ging. Dat ervoeren ze als beklemmend. Ze typeerden de manier waarop over geloof en God gesproken werd als „gemakkelijk en vaag.” Dat vind ik veelzeggend. Moet je daaruit niet concluderen dat de kernthema’s van de christelijke religie -wedergeboorte, bekering en geloof- niet concreet en bijbels genoeg aan de orde zijn gekomen?”
Niemand heeft het recht om de oprechtheid van andermans geloof in twijfel te trekken, benadrukt de godsdienstdocent. „Het is mooi dat een artiest als Paul Coleman openlijk zijn geloof in de Schepper belijdt en dat de meeste gezongen liederen bijbelteksten zijn. De Naam van Jezus wordt aangeprezen en dat alleen al staat haaks op de leefwereld van de meeste Nederlanders. Toch is mijn oordeel over de EO-jongerendag heel negatief. De inhoud van de boodschap wordt in een muziekstijl overgebracht die haaks staat op de Bijbel. Coleman wordt bijvoorbeeld als een popzanger geďntroduceerd, de muziek van zanger KJ52 komt overeen met rapper Eminem. Die is puur antichristelijk.
De muziek op de jongerendag heeft dus een onchristelijke achtergrond. Ik lees in Filippensen 4:8 dat we moeten bedenken wat eerlijk, lieflijk en welluidend is. Als ik me het optreden van de Heere Jezus probeer in te denken, zie ik Hem juist alles uitsluiten wat met zonde bevlekt is. De Bijbel spreekt van Gods heiligheid, grootheid en goedheid. Dat roept bij de mensen vrede, rust en eerbied op. Dat zijn zaken die haaks staan op de knallende muzikale uitingen die de EO-jongerendag inzet om mensen tot geloof te brengen. Die middelen brengen alleen maar onrust en gehoorbeschadiging teweeg.”
Zo’n 80 procent van de dag bestaat uit muziek, heeft Snoek geconstateerd. „Nu haast ik mij te zeggen dat wij als reformatorischen niet goed raad weten met bijbelse vormen van muziek in de eredienst. Ik kan me voorstellen dat jongeren het element van lofprijzing en aanbidding in onze kerken soms missen. Dat neemt niet weg dat de manier waarop de EO-jongerendag dit invult, onbijbels is. Als Gods Woord spreekt over aanbidding, is dat iets waardoor de mens stil wordt voor God. Het maakt hem klein, in plaats van dat hij uit zijn dak gaat, zoals ik op de jongerendag hoor. Kijk maar naar Johannes op Patmos in Openbaring 1.”
Toch zeggen veel jongeren een positief gevoel te hebben na zo’n dag.
„Dat geloof ik zeker. Ik snap het ook. Ik heb even overwogen gewoon lekker mee te gaan doen, de knop om te zetten en me te laten brengen tot die kick. Ik voelde dat daar maar weinig voor hoefde te gebeuren. Ik ben bang dat het goede gevoel dat jongeren hebben na zo’n dag een oppervlakkige geluksbeleving is die vooral wordt veroorzaakt door het grote enthousiasme van de mensen op het podium. De muzikale omlijsting is erop gericht om mensen klaar te stomen voor een emotionele geloofskick.”
Je hoort bijbelse gedachten over de liefde en de kracht van God, stelt Snoek. „De boodschap ”God redt”, de bereidwilligheid van God om zondaren aan te nemen en dat God wil dat Zijn kinderen hem als Vader aanroepen, zijn door en door bijbels. Probleem is dat er duidelijk sprake is van algemene verzoening en oppervlakkig spreken over zonde. Maar dat is bekend. Even bezwaarlijk vind ik dat jongeren na twee uur opgezweept te zijn door keiharde muziek tot een geloofskeus moeten komen. Dat is psychologisch gezien merkwaardig en pastoraal onverantwoord. Zelfs levensgevaarlijk.”
De godsdienstdocent maakt onderscheid tussen de EO-jongerendag en de evangelische beweging. „Het Koninkrijk van God is breder dan de muren van de reformatorische kerken. We kunnen en mogen niet zomaar oordelen over het geheel van de evangelische beweging. Ook binnen de evangelische beweging wordt verschillend over de EO-jongerendag gedacht.”
Wat zou reformatorische jongeren bewegen naar zo’n dag te gaan?
„Het kan zijn dat ze puur om de muziek gaan, of oprecht om de boodschap. Het is ook mogelijk dat ze zich verzetten tegen de eigen kerkelijke kring. Ik kan me voorstellen dat veel jongeren thuis het enthousiasme, de eenvoud en de bevlogenheid van een jongerendag missen. Misschien dat daardoor de EO-jongerendag zo’n grote aantrekkingskracht heeft. Kunnen wij als ouderen nog eenvoudig, warm en bevlogen spreken over het bijbelse geloof?”
Reacties (10)
memyselfandI bezorger | dinsdag 21 juni 2005 - 15:09 | ![]() |
aantal posts:6 | warom wordt mijn andere reactie nie geplaatst??? (Welke reactie? Mail even naar info@yord.nl anders. Bedankt, Yord) |
Wilbert bezorger | woensdag 22 juni 2005 - 16:14 | ![]() |
aantal posts:16 | Organiseer es een rEfO Yorderendag, dat wordt pas leuk! |
wie zou dat zijn? bezorger | woensdag 7 december 2005 - 16:28 | ![]() |
aantal posts:14 | snoek, ga een baars vangen... suc6 |