LAKS in actie
„Mobiel van mijn leraar ging af tijdens examen”
HILVERSUM - „Goedemiddag, eindexamenklachtenlijn met Gerben. Mhhhm, mhhhm. En was die mobiel van een examenkandidaat of van een docent? Oké, daar zal die docent zeker wat van horen. We nemen je klacht in behandeling.”
„Die school krijgt morgen een belletje.” Dat is het eerste wat Gerben -in het dagelijks leven student psychologie- zegt als hij het korte gesprek afbreekt. „Als het mobieltje van leerlingen overgaat, dan kan het ze hun examen kosten. Dus bij leraren moeten we ook streng zijn.”
Op het kantoor van het Landelijk Actie Komitee Scholieren (LAKS) horen medewerkers de ene na de andere klacht aan. De studenten Johan, Ruben en Gerben zitten met koptelefoon achter hun desktops. Een striptekening hangt aan hun computer: „Die vraag vandaag over die EU-grondwet… Die was gewoon niet te doen.”
Op het vwo stond deze donderdag biologie en Grieks op het programma. De havisten bogen zich over het examen biologie. Het vmbo basisberoepsgericht had economie en bio. LAKS-coördinator Sebastiaan -student bestuurskunde- legt uit dat de moeilijkste examens achter de rug zijn „want de hoeveelheid klachten neemt af. Vandaag hadden we zo’n 2200 klachten, gisteren belden 5200 klagers en eergisteren hingen zo’n 9200 examenkandidaten aan de lijn.”
Rinkelen
Ondertussen rinkelen de telefoons door. Tijd om op te nemen. „Examenklachtenlijn met Sebastiaan.” Aan de andere kant van de lijn vertelt een vwo’er over het „veel te moeilijke examen bio.” „Bij die tabel liepen allerlei pijltjes door elkaar, ik wist niet waar ik naar moest kijken.” „Een teveel aan info dus”, vat Sebastiaan samen, terwijl hij driftig het gezegde intikt.
Het meisje heeft echter nog meer noten op haar zang. „Naast de gymzaal waar ik het examen maakte, was het trappenhuis, waar veel lawaai vandaan kwam. Volgens de brandweer mocht de trap niet worden afgezet.” Verontwaardigd klinkt haar stem: „De school wilde zelfs geen persoon in het trappenhuis neerzetten om orde te houden.”
Nadat de klager haar persoonlijke gegevens heeft achtergelaten, legt Sebastiaan de telefoon neer. „Dit is dus geen reden om een examen over te doen. Wél kunnen we de school inlichten zodat hier volgend jaar eerder actie op wordt ondernomen.”
Punten
Alle medewerkers van het LAKS ontvangen een training voordat ze de klachten van bellers mogen aanhoren en verwerken. Sebastiaan: „Als scholieren zich voor dit baantje aanmelden, moeten ze goed weten hoe examenregels in elkaar steken en wat je precies met een klacht moet doen. Op de ene klacht volgt enkel registratie, terwijl bij een fout in het examen gelijk actie moet worden ondernomen om het correctiemodel voor docenten aan te passen. Dat scheelt punten.”
De volgende klant meldt zich alweer. „Die vraagstelling klopt helemaal niet. Luister maar.” Nadat het meisje één zin uit haar examenvraag heeft voorgelezen, hapert haar stem. „Oooooh, sorry, ik heb de vraag telkens verkeerd gelezen. Hij klopt toch wel.” Tuut, tuut, tuut.
Er zijn nog geen reacties geplaatst.