Veel rekenwerk bij examen economie
Naam: Carolien en Margreet
Leeftijd: 16 jaar
School: Van Lodenstein College Hoevelaken
Welk examen heb je net gedaan: „Vmbo, bbl, economie”
Wat viel mee: Beiden vonden het helemaal niet meevallen. Carolien durft voor haar cijfer geen voorspelling te doen. Margreet had het examen „veel makkelijker verwacht”. Beiden komen na een uur uit de examenzaal, een halfuur voor afloop van het examen. De zaal is dan al bijna helemaal leeg. Opvallend na zo’n moeilijk examen.
Wat viel tegen: Carolien: „Het was veel rekenwerk, dus je moest veel met formules doen”. Margreet: „We kregen veel procentsommen, dat was erg pittig”.
Lang geleerd: Margreet: „Gaat wel”. Carolien: „Twee jaar lang! Maar de laatste dagen niet zo veel. Ik heb vooral de formules goed geleerd. Dat kwam wel van pas”.
Slaag je: Carolien: „Mijn laagste cijfer is een 6,5 dus ik verwacht van wel”. Margreet: „Ik stond er voor het examen goed voor. De examens heb ik niet zo goed gemaakt, maar ik denk wel dat ik slaag”.
Wat ga je hierna doen: Carolien: „Ik ga geen vervolgstudie doen. Ik probeer ergens te gaan werken”. Margreet: „Ik ga naar het mbo, het Hoornbeeck College in Amersfoort. Daar ga ik de opleiding Secretarieel volgen”.
Reactie van de heer J. de Jager, docent economie op het Van Lodensteincollege in Hoevelaken:
Het was mijns inziens een pittig examen. Er zat naar verhouding veel rekenwerk in, waar een BB leerling vaak niet echt sterk in is. De laatste jaren komt er meer rekenwerk in, maar dit jaar vond ik het wel erg veel.
Leerlingen die hun theorie goed leren, moeten hiermee ook kunnen scoren, maar dat kwam dit jaar minder goed uit. De leerlingen moesten bij sommige vragen een serie berekeningen maken, waar sommigen mee in de problemen kwamen. Hiermee kwamen verschillenden in de problemen.
Bovendien was de moeilijkheidsgraad van het rekenwerk (te) hoog.