Wel feiten, geen emotie bij muziek
MIDDELHARNIS - ”Wir glauben all an einen Gott”. Op deze tekst schreef barokcomponist J. H. Schein een meerstemmige koorbewerking. Het was maandagmorgen de openingstune van het havo-examen muziek. Of de leerlingen van de Prins Maurits het mooi vonden? Sommigen genoten meer van Dave Stewarts filmmuziek. Docent Mar van der Veer: „Als déze leerlingen Schein al niet mooi vinden, wie in Nederland dan wel?”
Negen havisten van de Prins Mauritsscholengemeenschap in Middelharnis luisterden maandag naar rustgevende koormuziek, snijdende gitaren, een serenade voor blazers en een opzwepende tango.
Van der Veer is „niet zo weg” van het examen. „Er werden veel technische vragen gesteld. Ik mis de emotie.”
Van de negen Maurits-kandidaten gaat er één door in de muziek. Matthias Stout heeft zijn zinnen gezet op een orgelstudie bij Bas de Vroome aan het conservatorium in Rotterdam. Voor de zekerheid doet hij er een deeltijdopleiding economie bij. „In de muziek kun je moeilijk je brood verdienen.”
Vmbo’ers deden maandagmorgen Duits. Volgens Annelies Roozemond waren de oefenexamens „allemaal moeilijker.”
Ook docent J. ten Hagen is goed te spreken over het examen. „Actuele onderwerpen, bijvoorbeeld over het belang van kledingregels op school.” Grappend: „Ik zal mijn shirt niet optillen, want dan zie je mijn piercing.”
Vmbo’ers deden maandagmiddag natuur- en scheikunde 1. De opgaven gingen over zonne-energie, oplaadbare zaklampen, de trilling van een stemvork en de kunstjes van acrobaten. Benjamin Sintemaartensdijk: „Moeilijker dan wiskunde, en dat zeg ik niet vaak.” Mariska Zoon: „Makkelijker dan gedacht.”
De havisten verdiepten zich ’s middags bij Nederlands in twee teksten. Eén over armoede (vragen beantwoorden) en één over toerisme (samenvatten in maximaal 200 woorden). Paola Kamerling vond de samenvatting moeilijk. „Tweehonderd woorden is zo weinig.” Haar tweelingzus Josée: „Ik schrijf ook liever meer.”
Leraar K. van Walsem, verbaasd: „Dit examen heeft niets met modern onderwijs te maken. Veel inhoudelijke vragen, weinig vragen over tekstbegrip, terwijl dat juist zo belangrijk is in de tweede fase. Dit examen kon je tien jaar geleden ook afnemen.”
Vwo’ers sloten de dag af met economie 1,2.
Lees Van Aartsen op www.refdag.nl.