Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Bonbons van docente bij examen Latijn

    APELDOORN - „Meneer, moest dat nu echt voor de microfoon? Weg was m’n concentratie.” De mededeling „Ga door tot je het woord ”Einde” ziet” was echter niet overbodig, zegt docent H. G. Slootweg. „Er zijn twee leerlingen die de laatste zeven vragen over het hoofd hebben gezien. Dan komen de traantjes.”

    Slootweg en zijn collega drs. P. J. de Jong verschillen van mening over het aardrijkskunde-examen dat hun havo-leerlingen woensdag op de Jacobus Fruytierscholengemeenschap in Apeldoorn voorgelegd kregen. „Best lastig”, vindt Slootweg. „Volgens mij ging het nogal”, denkt De Jong.

    Slootweg wijst op de „instinkertjes”: „Bij opgave 9 was er een breed scala aan mogelijke antwoorden. Het is nog even afwachten of die ook allemaal goed gerekend mogen worden. Opgave 5 was niet duidelijk geformuleerd.” De examenmakers hadden beloofd wat meer kennisvragen te stellen. „Dat hebben ze ook gedaan.”

    Gert Beens kwam er geen onverwachte dingen in tegen. „Het ging gelukkig wel goed.” Mag ook wel als je vier of vijf uur gestudeerd hebt.

    „Met behulp van welk begrip uit de interactietheorie van Ullman kun je de in bron 7 gegeven verklaring het beste samenvatten?” luidde de vraag. Ullman? Petra Schurink en Kim de Goffau: „We wisten wel iets over push- en pullfactoren, maar of dat iets met die man te maken heeft?”

    Terwijl buiten een paar leerlingen languit in de warmte van de zon liggen, is het in de grote gymzaal nog lekker koel. Na het vertrek van de havo-leerlingen blijft alleen een lange rij vwo’ers over. Zij doen Latijn.

    „Knóépers moeilijk”, roepen de latinisten na afloop.

    Eén leerling vertrok eerder; de anderen zetten stug door tot de klok er onverbiddelijk een eind aan maakte. „Toen was ik halverwege de vertalingstekst.” De docente voelde het misschien aankomen. „Ze kwam ons bonbons brengen. Heel lief.”

    Op de locatie Rijssen legden negen vmbo-leerlingen het geschiedenisexamen voor de gemengde en theoretische leerweg af. Ze hadden het niet zwaar, zegt docente J. Timmerman-Schulenburg. „Het eerste gedeelte, over de Koude Oorlog, konden ze zo invullen. Het tweede deel, over de industriële samenleving, vroeg nogal wat inzicht. Dat bevatte veel sociale geschiedenis en dat vinden de leerlingen vaak lastig.”

    Havo en vwo kregen Woensdagmiddag wiskunde voorgelegd. De vwo’ers in Apeldoorn maakten het wiskunde-examen op de computer. Ze kregen er een halfuur extra voor. De Fruytier is een van de scholen die met het digitale examen proefdraaien. In de toekomst wordt het verplicht.

    Alinda, Jan en Gert-Jan komen met rode hoofden de computerlokalen uit. „Warm! Maar het examen viel mee.” „Dat dacht ik al”, zegt docent R. Doeze Jager. „De eersten die weggingen, mochten niets zeggen, maar ze staken de duim omhoog. Het gedeelte dat digitaal moest worden gemaakt, bevatte wel veel leeswerk. Je hoofd moet dan steeds heen en weer van het papier naar het scherm.”

    Lees meer op www.refdag.nl.

     

    Reacties (1)

    p a u l i e n @ y o r d . n l
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:5

    gaaf! huh?