Utrechtse docenten naar Turkije of Marokko
Studiereis voor leraren in kader van integratie
UTRECHT - Docenten in Utrecht die Turkse en Marokkaanse leerlingen in de klas hebben, mogen de komende jaren op reis naar Marokko en Turkije. Ze kunnen daar zien hoe scholen werken en hoe leerlingen er les krijgen.
De studiereis, zoals de trip officieel heet, moet wederzijds begrip tussen docenten, leerlingen en ouders vergroten. Daarnaast is het belangrijk dat docenten op de hoogte zijn van de achtergronden van hun allochtone leerlingen en studenten.
De Stichting Christelijk Voortgezet Onderwijs Utrecht (CVO) heeft samen met de katholieke stichting voor voortgezet onderwijs (Stivko) een beleid gemaakt om integratie van allochtone leerlingen te bevorderen. De studiereis voor docenten is daarbij volgens voorzitter J. Gispen van CVO „zeer zinvol.”
Vorig jaar zijn bij wijze van proef al een paar Utrechtse leraren naar Marokko afgereisd. Zij hebben daar scholen in zowel bergdorpjes als de grote steden Casablanca en Rabbat bezocht. Ook hebben zij gesproken met ouderverenigingen en de Marokkaanse onderwijsinspectie en lerarenopleiding. Gezien de goede resultaten willen CVO-Utrecht en Stivko jaarlijks één studiereis naar Marokko en één naar Turkije organiseren. Gispen wil deze reizen de komende „drie tot vier jaar” opzetten.
Wat de CVO-voorzitter betreft, gaan niet alleen de docenten van het voortgezet onderwijs op stap. Graag zou hij ook de leerkrachten van de Utrechtse basisscholen, die soms ook veel Turkse en Marokkaanse kinderen in de klas hebben, willen betrekken bij het integratieproject.
Er zijn nog geen reacties geplaatst.