Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Op safari in pruttelende koffiepot

    Op de plaats waar de Strasse des 17. Juni en de Yitzhak Rabin Strasse elkaar kruisen, loopt het mis. De blauwe Trabant weigert voorwaarts te gaan. Achteruit wil het lawaaierige autootje wel. Tot ergernis van de wachtende rij moderne bolides. Thomas beziet aan de overkant van de weg in de achteruitkijkspiegel van de gidsauto de situatie. „Blijf rustig, ik kom bij u!” klinkt het uit een luidspreker op het dashboard. En daar komt hij aansprinten. Op Berlijn-safari in een pruttelende koffiepot.

    Cultobject
    Na de val van de Muur in 1989 is het snel gebeurd met de Trabant. Veel ex-Oost-Duitsers parkeren hun bezit voorgoed op een autokerkhof. Nu, zestien jaar na de hereniging, telt Duitsland nog zo’n 15.000 Trabi-bezitters.

    In Berlijn en Dresden biedt de jonge ondernemer Rico Heinzig (29) toeristen de mogelijkheid om in anderhalf uur het vroegere DDR-gevoel te beleven. Zelf in een Trabant rijden blijkt een gat in de markt. „Vorig jaar hadden we 2500 klanten uit Nederland. Dit jaar verwacht ik er meer.”

    De formule is even simpel als de Trabant: een gids met portofoon voert een colonne Trabantjes aan. Simpelweg volgen is het devies. Hoe meer deelnemers, des te langer de Trabi-karavaan.

    „We gaan ons voorbereiden”, meldt gids Thomas Schwendermann op de Gendarmenmarkt in het centrum van Berlijn.

    Startpunt Gendarmenmarkt.

    Startpunt Gendarmenmarkt.

    De boomlange Joop Schendelaar uit Den Helder vouwt zich op op de bestuurdersplaats. „Hoezo krap?” Thomas legt in vlot tempo de werking van het karretje uit: schakelen gaat via een pookje aan het stuur -„dat luistert nauw”-, de vijf overige knoppen zijn er voor het inschakelen van de ruitenwissers, de verlichting, de voor- en de achterruitverwarming en de mistlampen. „Dat moet ik kunnen onthouden”, mompelt Joop. Zijn vrouw Alie neemt naast hem plaats. „Voor het starten choken”, luidt de laatste order. Dat valt nog niet mee. Na een hoop gekuch slaat de motor aan.

    Volstrekt vreemd
    Gids Thomas gaat voorop en laat zich rijden door een chauffeur. Sturen én de portofoon bedienen gaan niet samen. „Nach links, nach rechts. Let u op de richtingaanwijzer, die schakelt niet vanzelf uit.” De afgesproken maximumsnelheid van 50 kilometer per uur wordt al snel overschreden. De herrie binnen doet weinig onder voor het geraas buiten de auto.

    De tocht voert kriskras door Berlijn. Plaatsen waar vroeger de Muur stond, overschrijden we regelmatig. „U bent nu in West-Berlijn, en…. nú in Oost-Berlijn.” Checkpoint Charlie, waar Amerikanen oog in oog stonden met Russen, passeren we op een afstand. De Brandenburger Tor laat zich enkele keren zien. De Rijksdag, waar het Duitse parlement zetelt, oogt zeker vanuit een van kunststof gemaakt automobieltje imposant.

    Joop moet Thomas een paar keer laten lopen. „Geen paniek”, kraakt het dan uit de luidspreker. „Ik weet waar u bent, wij wachten op u.” Als de Trabant van het echtpaar familie Schendelaar na een verkeerslicht niet meer vooruit wil, parkeert de chauffeur van de gidsauto zijn karretje pardoes links tegen de stoeprand van de brede Strasse des 17. Juni. Hij heeft duidelijk vaker met dit bijltje gehakt en stoort zich niet aan boze stadsgenoten. Thomas heeft ondertussen het pookje in de volgwagen weer in de juiste stand gezet.

    Uitlaatgassen
    Tijd voor een korte pauze. „Even de benen strekken.” Joop puft, Alie is enthousiast. Hoewel: „Wat een herrie hè? Het is net of we in een koffiepot zitten. En stinken dat het binnen doet. Volgens mij ruik ik zelfs daar de uitlaatgassen.” Het mag de pret niet drukken. Trots laat Thomas zijn klanten onder de motorkap kijken: 26 pk in totaal.

    Rokend, pruttelend en stotend beginnen we aan het tweede deel van de safari. Passagiers op de harde kunstleren achterbank zitten met hun knieën tegen de voorstoelen geklemd. Bewegen is gevaarlijk, een spierverrekking heb je zo maar te pakken in dit Spartaanse autootje. Voetgangers op het trottoir blijven staan en wijzen: „Hé, een Trabi.”

    Op naar de Gendarmenmarkt, met zijn statige Franse dom en Duitse dom. Daar neemt Joop zijn welverdiende Trabant-rijbewijs in ontvangst. „We hebben écht veel gezien”, glundert zijn vrouw. Hij: „Jij meer dan ik.”

    Trabant-rijbewijs.

    Trabant-rijbewijs.

    Meer informatie: www.trabi-safari.de, tel. 0049-3027592273. Een ritje kost -afhankelijk van het aantal personen per auto- tussen de 25 en de 35 euro per persoon. Er zijn twee routes: het Wilde Oosten (waarbij de tocht bijna uitsluitend door het voormalige Oost-Berlijn voert) en Berlijn Klassiek (een mix van historie en modern stadsleven).

    Lees het hele artikel en bekijk meer foto's op www.refdag.nl.

    Reacties (1)

    Janneke jansje@yord.nl
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:32

    jah idd ma ksnap et nie egt want ik heb et nie helemaal gelezen kost een btje teveel (lees) tijd!!!!!!!!!!