Wetenschap9 november 1999

Welkome uitbreiding

Door N. Sterk
Rijkswaterstaat had een groot probleem: de kosten van het onderhoud van het wegdek op de Haringvlietsluizen rezen de pan uit. Na elke winter waren weer kostbare reparaties nodig. Toen een literatuurstudie in opdracht van de Novem –met de vraagstelling: Is het mogelijk energie op te wekken uit asfalt?– positief werd afgerond, werd W. van de Boom, de directeur-eigenaar van het gelijknamig bureau, geconfronteerd met het probleem waarmee Rijkswaterstaat op de Haringvlietsluizen worstelde. Wegbouwkundig buro Van den Boom BV werd de initiator van het proefvak op de Haringvlietsluizen.

Dit bureau deed het voorstel een vloerverwarming/-koeling aan te brengen, conform de studieopdracht, om een betere –constantere– temperatuurbeheersing te verkrijgen in de liggers van de sluizen. Het belang was van twee kanten. De resultaten van de studieopdracht, waarbij op laboratoriumschaal proeven zijn genomen, konden in de praktijk worden getoetst. Het probleem van Rijkswaterstaat kon in feite alleen op deze wijze worden opgelost.

Overigens dient vermeld te worden dat tijdens de beproevingen op laboratoriumschaal nauw is samengewerkt met het laboratorium van Gemeentewerken Rotterdam. Novem nam de onderzoekskosten van het proefvak voor haar rekening, kosten die onder andere bestaan uit monitoring van temperatuurgegevens op verschillende dieptes van de verhardingsconstructie. Uit deze monitoring blijkt nu dat de energieopbrengst een factor twee groter is dan op grond van de laboratoriumproeven was verondersteld.

De vraag naar ”groene” energie neemt toe. Behalve met zonnecollectoren en windmolens, kan energie uit asfalt in de toekomst een welkome uitbreiding zijn. Er is immers asfalt genoeg, denk bijvoorbeeld alleen maar aan de grote parkeerplaatsen bij voetbalstadions. Deze worden eenmaal per twee weken gedurende circa drie uur gebruikt, en in de zomer, als de competitie stilligt, geheel niet. Een prima zonnecollector dus.

De energiebalans zal er over 25 à 30 jaar geheel anders uitzien dan nu het geval is. Het aandeel van fossiele brandstof zal verminderen door het opraken ervan. Het aandeel van zonne-energie daarentegen zal steeds meer toenemen. Enerzijds is de toename van zonne-energie niet te 'vermijden' omdat de technieken steeds beter worden, anderzijds kan langer met de fossiele brandstof worden gedaan.

De behoefte aan mobiliteit van de mens zal in de toekomst alleen maar groeien. Wegen die door ijzel en/of sneeuwval niet te gebruiken zijn, passen eigenlijk niet in dat gegeven. Ook afgelopen winter is dit weer gebleken. Onderhoud aan wegen wordt ook steeds moeilijker.

Het WinnerWay-systeem –de merknaam– kan de oplossing zijn: verwarming in de winter (geen last van sneeuw en ijs) en koeling in de zomer (geen spoorvorming). Geen spoorvorming betekent veiliger rijden tijdens en na regen en minder onderhoud.

Wim van den Boom (52), directeur-eigenaar van Wegbouwkundig buro Van den Boom BV uit Zwijndrecht. Van den Boom is medeoprichter van WinnerWay (1998), bestaande uit: Arcadis Bouw/Infra BV, Wegbouwkundig Buro van den Boom B.V., Velta Nederland BV en IF Technology BV. WinnerWay voert niet uit maar verricht de engineeringwerkzaamheden van het systeem. Uitvoering gebeurt door aannemers.