Wetenschap 7 september 1999

CNN-topman ziet bestaansrecht voor nieuwe en oude media

„Nieuwssite bevat meer diepgang”

Door R. A. Hertog
Nieuwe media zullen in de toekomst naast de oude komen. Nieuws breng je via televisie, radio of een website. Een webmedium heeft meer diepgang. Op een goede website kun je alles vinden. Geluid, beeld en tekst direct op je beeldscherm.

Zo ziet de toekomst van de nieuwe (en oude) media eruit volgens Mitch Lazar, vice-president van CNN Interactive, de grootste en meest bezochte elektronische nieuwsvoorziening op Internet. Lazar sprak vorige week woensdag in Den Haag tijdens het Haaglanden Telecomcongres.

CNN Interactive, het elektronische zusje van het Amerikaanse televisiestation CNN, is een kruising tussen een krant, een radio- en een televisiezender en publiceert op Internet. CNN behoort tot de meest bezochte websites ter wereld. CNN Interactive startte in augustus 1995. In 1997 werden in totaal door de lezers, luisteraars en kijkers 1,9 miljard pagina's aangeklikt. Een jaar later waren dat er 4,4 miljard. „In het lopende jaar zitten we al op 6,6 miljard. Ik schat dat we in 1999 op 8 miljard zullen uitkomen.” Van het kijkerspubliek komt 30 procent van buiten de Verenigde Staten.

Multimediaal
CNN besteedt veel aandacht aan de multimediale elementen op de Internet-pagina's. CNN biedt bijvoorbeeld een audio- en een videoselectiemogelijkheid. Op veel pagina's is tekst te vinden met de mogelijkheid op een audioknop te klikken, waarna bijvoorbeeld een radiofragment over hetzelfde onderwerp ten gehore gebracht wordt. Op dezelfde manier is een videofragment te zien. Lazar: „Het is voor een nieuwssite belangrijk een goede kwaliteit te leveren op het gebied van beeld en geluid.”

Elektronische kranten worden door veel mensen gezien als een nieuw fenomeen, maar de CNN-man is al verder in zijn denken. „Je kunt het eigenlijk al geen nieuwe media meer noemen. Het is gewoon een groeiende en winstgevende business.” Bij CNN werken 300 mensen aan de website.

Gepersonaliseerd
Lazar ziet veel in informatievoorziening via Internet. „We hebben het over het snelstgroeiende medium van onze eeuw. In vijf jaar is al een kritische massa bereikt. Waarom koopt iemand tegenwoordig een computer? Omdat-ie Internet wil. Voor deze mensen is de techniek niet belangrijk. Je moet het makkelijk maken voor hen. Ze willen informatie.”

De nieuwssite produceert veel specials rond een bepaald onderwerp, zoals financieel nieuws. Ook publiceert het nieuwsstation niet alleen in het Engels, maar in nog vijf andere talen. De anderstalige nieuwsberichten worden 'in de regio' geproduceerd, in de landen waar deze talen gesproken worden.

Een nieuwe service is MyCNN, een gepersonaliseerde nieuwssite waar je je eigen nieuwsservice kunt samenstellen, „met weer uit je eigen regio, sportnieuws waar jij interesse voor hebt en koersen van eigen aandelen.”

Meer diepgang
Lazar ziet veel voordelen in het brengen van nieuws via Internet. „Je kunt direct nieuws plaatsen en bekijken, er zit meer diepgang in een nieuwssite, je hebt overal ter wereld toegang, je hebt mogelijkheden tot interactiviteit en je bouwt een gemeenschap op van kijkers. En je kunt het nieuws bekijken op een personal computer, een mobiele telefoon of een televisie.”

Een groot deel van de televisieprodukties van CNN is op de interactieve versie terug te vinden. In de toekomst zullen die steeds beter (sneller) te volgen zijn. Lazar gelooft in een spoedige komst van kabelmodems en satellietverbindingen van hogere kwaliteit tegen lagere kosten.

Omdat er meer diepgang op de website te vinden is dan bij een tv-station blijven kijkers volgens de CNN'er langer hangen. „Bij het medium televisie komen kijkers langs en vertrekken weer na de uitzendingen. Dat is logisch. Bij de CNN-website blijkt dat mensen blijven hangen omdat er naast videobeelden nog veel meer te zien, te horen en te lezen is.”

Mobiele clip
CNN is onlangs gestart met het versturen van nieuws naar een mobiele telefoon. Lazar toonde hoe op het schermpje van een mobieltje een videoclip van 20 seconden kon worden afgespeeld. Van deze nieuwe dienst maken inmiddels al 30 miljoen mensen gebruik.

Volgens de CNN-man blijven alle verschillende vormen van nieuwsvoorziening bestaan. „Mensen blijven krant lezen, radio luisteren en tv kijken, en op andere momenten halen ze hun nieuws van websites. Daarom moet je verschillende media gebruiken om je nieuws af te leveren.”