Wetenschap | 17 augustus 1999 |
Ford test nieuwe waterstofmotorVan onze correspondent In het ontwikkelingscentrum in Dearborn in de Amerikaanse staat Michigan zijn de 'droge' tests bijna afgerond. De volgende fase wordt het testen van de motor op de weg. Volgens onderzoekscoördinator Bill Bates is het energieverbruik van de waterstofmotor 30 procent efficiënter dan van een benzinemotor. De nieuwe motor is ook milieuvriendelijker, omdat er bij de verbranding geen koolmonoxide of kooldioxide vrijkomt. Er wordt alleen stikstof afgescheiden. De ontwikkeling van de waterstofmotor is volgens Bates een tussenstap op weg naar de ontwikkeling van een motor die loopt op elektriciteit die wordt opgewekt door een reactie tussen waterstof en zuurstof. Het enige afvalproduct dat daarbij vrijkomt is water. Onderzoekers in Amerika en in Europa hebben al honderden miljoenen dollars aan onderzoek naar deze motor gespendeerd. Men verwacht de komende tien tot vijftien jaar geen praktische resultaten. Bij de waterstofmotor is dat anders. Ford heeft in Dearborn al een experimenteel waterstoftankstation gebouwd. De waterstofmotor kan functioneren op samengeperst waterstofgas of op vloeibare waterstof. Een nadeel van de motor is de zware brandstoftank. Daar staat tegenover dat in de motor een aantal voorzieningen voor de zuivering van benzine achterwege kan blijven. |