Wetenschap | 20 juli 1999 |
Zomerijs op vloerverwarmingDoor Helma Rebel-Struijk Oktober 1998 opende de Dronter ijsbaan Kwintus Nova voor het eerst haar deuren. Dit voorjaar gingen ze weer dicht, zoals gebruikelijk bij schaatshallen. Maar waar elke ijsbaan 's zomers verandert in een betonbaan, kunnen schaatsers in Dronten gedurende drie weken hun rondjes rijden op de 400 meter ijsvloer. Het experiment zomerijs moet uitwijzen of in de hal ook in warmere maanden een goede ijsvloer kan worden gemaakt. Als de proef slaagt, wil de Dronter ijsbaan in de toekomst negen of tien maanden per jaar open blijven. Na een week zomerijs weet manager Bernadette Velthuis dat de technische installatie ook bij hoge buitentemperaturen een prima ijslaag kan kweken. De schaatsers zijn positief over de kwaliteit van het ijs. Kwintus Nova hoeft niet te klagen over de testomstandigheden. Die waren vooral het eerste weekend ideaal. De felle zon verwarmde de buitenlucht tot meer dan 30 graden Celsius. Binnen bleef het echter koel, de lucht in de hal bleef met 9 graden lekker fris. Lichtkranten bij de ingang waarschuwen de bezoekers op dat soort dagen voor de overgang; acclimatiseren is geboden. Daarmee is bewezen dat het hermetisch afgesloten dak het klimaat binnen volledig afschermt van invloeden van buitenaf. Een harde persing steenwol in de dakkap zorgt voor de nodige isolatie, damp remmende folie zorgt ervoor dat het isolatiemateriaal niet vochtig kan worden. Zonnestralen krijgen geen kans om de ijsvloer op te warmen; daglicht komt Kwintus Nova niet binnen. IJsprofessor Voor de koelinstallatie zocht Kwintus Nova contact met een Zweedse 'ijsprofessor', Eggemar. Zweden is het kunstijsbaanland bij uitstek, elk dorp heeft zijn eigen baan, verklaart Velthuis. Eggemar bedacht een bijzondere oplossing voor energiebesparing: ónder de betonvloer die het ijs draagt, ligt een isolerende laag schuimbeton met vloerverwarming. De Kwintus Nova-manager geeft toe dat dat tegenstrijdig klinkt. De vloerverwarming in totaal 30 kilometer buis is echter niet bedoeld om de dragende betonvloer te verwarmen, maar moet de grond onder de ijsbaan boven het vriespunt houden. Bij sommige ijsbanen is de bodem wel tot een meter onder het beton bevroren. Dat kost niet alleen veel onnodige energie, je loopt ook het risico dat de grond uitzet en er scheuren in het beton komen. De vloerverwarming zelf kost nauwelijks extra energie: ze gebruikt de restwarmte die vrijkomt bij het bevriezen van de baan. Milieuvriendelijk Hoeveel elektriciteit er nodig is voor het maken en onderhouden van de ijsvloer, kan Velthuis nog niet zeggen. We hebben de rekening nog niet gehad. Maar volgens de leverancier werkt ons systeem 30 tot 40 procent zuiniger dan de koelvriessystemen in overdekte ijshallen zoals in Heerenveen of Groningen. |