Wetenschap | 4 mei 1999 |
Internetten tussen wasmachinesGratis internetten terwijl het oog lonkt naar een nieuwe wasmachine. Deze vreemde combinatie komt dichterbij nu het Britse detailhandelsconcern Kingfisher, dat in Nederland eigenaar is van BCC, in al zijn Europese zaken gratis Internet-diensten wil gaan aanbieden. Gratis Internet-gebruik in detailhandelszaken betekent concurrentie voor de Internet-cafés. De meeste daarvan leiden toch al niet zo'n succesvol bestaan als bij introductie ervan werd verwacht. Volgens P. Otten, woordvoerder van BCC, gebruiken de meeste consumenten die in de BCC-zaken zijn te vinden, Internet nog niet genoeg. Het zijn nu nog steeds de hoger opgeleiden die online gaan, al is dat volgens onderzoeken wel langzaam aan het veranderen. Uit een onderzoek van bureau Pro-active blijkt Internet inderdaad steeds minder een 'speeltje' te zijn voor hbo'ers en universitair opgeleiden. Deze groep levert 34 procent van de nieuwkomers op het net, terwijl dat in 1997 nog 73 procent was. Van de nieuwe Internet-gebruikers is tweederde vrouw. De afgelopen 5 maanden is het aantal Nederlandse Internet-gebruikers met 500.000 personen gestegen naar 2,3 miljoen. De verwachting is dat dit er begin volgend jaar 3 miljoen zijn. Gemiddeld logt de internetter drie keer per week in en is dan per keer 56 minuten online. Volgens de definitie van onderzoeksbureau Pro-active is iemand Internet-gebruiker als hij minimaal één keer per 2 weken op het net surft. De privé-internetter gebruikt vooral e-mail (80 procent), zoekt informatie (70 procent), surft willekeurig (60 procent) of is iets aan het downloaden (55 procent). De zakelijke gebruiker zoekt vooral informatie (86 procent) en mailt (60 procent). Nieuws- en actualiteiten noemt 40 procent van de ondervraagden als reden voor gebruik. |