Wetenschap | 2 maart 1999 |
!!!Door S. M. de BruijnWeer een nieuwe processor? Het is niet meer bij te houden. Dat roept niet alleen het bedrijf dat begin vorig jaar z'n personeel een eerste-generatie Pentium gaf, of degene die vorige maand z'n geld stopte in het topmodel van de Pentium II. Ook een journalist vraagt het aan Mike Aymar van Intel, die de Pentium III komt showen in Brussel. Worden de klanten dat niet zat? De Intel-directeur heeft zijn antwoord klaar. Die vraag krijg ik iedere keer. Maar als je kijkt naar de verkoopcijfers is er juist een flinke groei. Steeds meer mensen kopen steeds meer computers. Dat die pc binnen een paar maanden verouderd is, dat er om het halfjaar een nieuwe processor of een nieuw besturingssysteem of een nieuwe tekstverwerker verschijnt, neemt de klant voor lief. Dat is al 15 jaar zo in de pc-industrie. De reactie van Aymar is niet alleen voorspelbaar maar ook goedkoop. Eerst 600 miljoen gulden uitgeven aan reclame en dan de klant de schuld geven dat er zo veel verkocht wordt. Het opvallende aan de promotiecampagne voor de nieuwe processor (volgens het logo: de Pentium !!!) is de nadruk op amusement. Wat biedt de Pentium III aan echte extra's? Eigenlijk maar twee dingen: een serienummer en zeventig nieuwe programmeeropdrachten. Het serienummer is bedoeld om veilig elektronisch te winkelen. Vanwege bezwaren uit de pro-privacy-lobby is die functie inmiddels standaard uitgeschakeld. Je moet nu de machine uit- en aanzetten en tijdens het starten ervan een aantal handelingen verrichten om het nummer te activeren. Dat is zoiets als een beveiligingsdienst uitrusten met een mobiele telefoon, maar tegelijkertijd afspreken dat de betrokken beambte bij onraad het apparaat op kantoor moet ophalen. De nieuwe programmeeropdrachten betekenen wel een echte verbetering. Maar voor wie zijn ze bedoeld? Snellere graphics, beter geluid, meer multimedia. Bewegend beeld op een pc is vaak van matige kwaliteit, zeker als het Internet-video betreft. Op dit moment bestaat Internet nog grotendeels uit letters en cijfers in plaats van plaatjes, maar 'dankzij' de Pentium III gaat dat veranderen. Intel strooit in zijn campagne telkens met de term 3D. Het Internet moet een derde dimensie krijgen. Je leest en kijkt niet meer, maar je beleeft en ervaart. Het is onvermijdelijk dat Internet daardoor nog sterker verschuift van informatiekanaal naar amusementsmedium. Niet voor niets zegt een collega-directeur van Aymar, Paul Otellini, dat volgend jaar wereldwijd meer pc's verkocht zullen worden dan tv's. In landen als Australië, Canada, Denemarken en Korea is dat al het geval. Ook al is Intel zo eerlijk om toe te geven dat de Pentium III voor kantoorsoftware nauwelijks een verbetering betekent, toch zullen software-ontwikkelaars snel de extra functies willen benutten, bijvoorbeeld voor spraakherkenning. Daar zit 'm ook de kneep in de voortdurende wedloop tussen processor en programma. Softwarefabrikanten bedenken telkens toepassingen die eigenlijk te veel eisen van een processor. Dat was zo bij Office 95, bij de Windows-versies van WordPerfect, bij Office 97, en het zal zo zijn bij Office 2000: op het moment dat het programma verschijnt heb je een nieuwe pc nodig om het te kunnen gebruiken. Intussen werkt de softwareleverancier aan een volgende versie, die weer meer eist. Om deze mallemolen door te laten draaien, paait de hardwarefabrikant intussen het kantoorpersoneel. Niet met snellere salarisberekeningen, maar met 3D-chat rooms op Internet. Want wie thuis online kan racen, zeurt ook op het werk om een snellere pc. Een gebied waar de Pentium III wel een belangrijke rol kan spelen, is de elektronische handel. Vorige week publiceerde het onderzoeksbureau Forrester nieuwe voorspellingen. Het bureau vertelt er eerlijk bij dat de schatting die het begin 1998 maakte, achteraf een factor 2,5 te laag blijkt te zijn... Bij de elektronische boekhandel Amazon.com ging de winkelbel vorig jaar 610 miljoen keer, goed voor een omzet van 1,2 miljard gulden. Dat is nog niets bij de verkoopcijfers van computerbedrijf Dell, dat de helft van zijn totale omzet verkoopt via het worldwide web. Elk uur verdwijnt er voor ruim 1 miljoen gulden in de virtuele winkelwagentjes, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Juist vanwege deze sterke groei is het jammer dat Intel door de knieën is gegaan uit vrees voor privacy-activisten. Het serienummer zou zeker kunnen bijdragen aan de veiligheid. En er is nóg een nuttige functie: waarom maakt Intel geen deal met de Business Software Alliance, de organisatie die softwarepiraterij bestrijdt? Met de genummerde processors moet het een kleinigheid zijn om voortaan illegale kopieën van software te achterhalen. Intel durft nu vast niet meer. De jongste telg van de Intel-familie lijkt te veel op z'n voorgangers om te kunnen spreken van een nieuwe generatie processors. Dat zou hetzelfde zijn als een Opel Kadett voortaan Astra noemen omdat er een nieuwe motor in zit met 200 cc extra cilinderinhoud en een vijfde versnelling, zonder dat de buitenkant verandert. Intel presteert zoiets nu vanwege 2 miljoen transistoren extra en zeventig nieuwe instructies. Maar wat dan? Wil je soms dat we rustiger aan gaan doen? vraagt Aymar. Inderdaad. |